Forevermore

Valborgsmässoafton

Publicerad 2015-04-30 10:08:00 i Högtider, Resor,

Valborgsmässoafton, sista April eller bara Valborg är en årlig fest i Estland, Finland, Sverige, Tjeckien, Slovenien och Tyskland som firas den 30:e April eller 1:e Maj. Förr i världen så trodde folk att häxor åkte på kvastar och getter på Valborgsnatten till berget Harz i Tyskland. Varför vi fortfarande firar detta är för att det är en fest och en skiftning mellan Vinter och Vår, för att välkomna de varma månaderna efter de hårda och kalla.
 
För två år sedan var vi inte hemma. Då sov vi. På ett hotellrum. I Honolulu. På dagen där borta i Stilla Havet besökte vi Pearl Harbour. En mycket intressant och spännande upplevelse som berörde mig mer än jag någonsin kunna tro (mer än koncentrationslägret Sachsenhausen utanför Berlin) Kan inte riktigt förstå att det är TVÅ ÅR SEDAN. Vart tog de två åren vägen liksom??
Här är en bild på USS Arizona som sänktes den där dagen. Skeppet läcker forfarande ut olja, efter alla dessa år och är både en begravningsplats och en minnesplats.
Men förra året var vi i Sverige. Efter brasan förra året åkte vi, som vi alltid gör, en runda i närbelägna byar och räknade eldar och djur. Vi såg 14 eldar och några rådjur både vid och på vägen.
 
Förra årets eld:
Och den vackra solnedgången:
Ska bli intressant hur kvällen blir. Är ju alltid spännande. En magisk känsla fylld med förväntan ... trots att den här dagen är ett bevis på att våren har kommit.

Kommentarer

Postat av: MALIN

Publicerad 2015-04-30 15:56:35

Vad avundsjuk jag blir! Pearl Harbour har jag alltid velat besöka - filmen är min absoluta favorit!

Svar: Har sett filmen men tyckte inte om slutet :(
Karin

Postat av: Erik L

Publicerad 2015-04-30 17:15:26

SV: Va roligt att du kommentera!

Tack för ditt fina svar.

Ha en trevlig valborg!

www.eikarik.com

Postat av: Alice

Publicerad 2015-05-01 10:31:54

Skulle verkligen vilja åka till hawaii!!
fina bilder!

Svar: Stod på listan över mina drömresemål och levde verkligen upp till det! Tack! :)
Karin

Postat av: HannaH

Publicerad 2015-05-01 11:57:20

Hoppas du fick en bra valborg :D

Svar: Yes den var perfekt! :D Hoppas att din också var det!
Karin

Postat av: Emelie

Publicerad 2015-05-03 00:53:53

Vad fin blogg du har! :)

Svar: Tack! :)
Karin

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Karin

Du får gärna kontakta mig, om vad som helst, på [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela