Forevermore

Paris - Juli 2014

Publicerad 2015-07-10 16:26:00 i Mat & Sådant, Resor,

Den 12 Juli är det exakt ett år sedan jag och mamma åkte till Paris första gången. Vi hade helt fantastiska dagar där. Tänkte nu berätta och visa hur det var :-)
Första kvällen åt vi på Hard Rock Café:
Andra dagen promenerade vi genom den berömda gatan Champs-Élysées som inte var vad den var då när mamma var där någon gång på 70-talet. Då på den tiden fanns där affärer som Christian Dior och Chanel men nu bestod gatan mest av caféer och ett av alla de caféerna var Vesuvio som hade en underbart god pizza som mamma och jag delade:
Till efterätt tog vi varsin crépe som var lika god som jag alltid föreställt mig:
Samma dag eller mer snarare eftermiddag så köade jag och mamma till Café Ladurée. Vi behövde bara köa i cirka tretti minuter innan vi blev insläppta. Bakelsen var såååå god!!
Följande dag besökte vi Eiffeltornet och vi var där väldigt tidigt ändå. Kön var inte extrem (som vid Louvren där vi gav upp) men det kan berott på vädret, regnet öste ner efter besöket i tornet.
Utsikt allra högst uppifrån. Mamma vart superglad över att vi kom högst upp för då när hon var där var det stängt så hon kom bara till andra. Höjden bekom varken henne eller mig :-)
Väl nere på marken pratade vi med fåglar av olika slag. Såå söta <3
Efter det gick vi lite på strö och såg Eiffeltornet på håll:
Det var den fjortonde Juli den dagen (Frankrikes Nationaldag) så det var en del militärfordon visade upp sig:
Sen tog vi en taxi till Gallerie Lafayette där vi gick omkring ett tag där kag köpte Chanel parfymer men så ville jag checka in Chanel affären. Mamma var helemot det speciellt eftersom hon och jag (tillsammans med en kvinna) var dom enda vita i kön in dit där vi stod ett bra tag. Och här är då vad jag köpte, en plånbok eftersom jag i princip inte använder väskor. Jag har inte använt den än men jag ångrar den inte alls. Det är det positiva med mig, jag ångrar aldrig sådant jag köper. Kan bero på min depression kanske?
Efter Chanel affär besöket åt vi världens godaste middag med efterätt. Det var helt amazing!!
Av alla de städer jag besökt i mitt liv så är Paris min favorit. Jag vet inte varför men jag kände mig mest hemma där. Dessvärre är det nog inte längre säkert att åka till Frankrike, på grund av alla terrorattentat men någon gång kanske jag vågar mig tillbaka. Jag är i alla fall tacksam över att jag var där två gånger under 2014 och det är ju mycket bra att min mamma nu också gillar Paris (vilket hon inte gjorde på 70-talet)

Kommentarer

Postat av: Julia Müller-Sandvik

Publicerad 2015-07-10 18:27:40

jag älskar Paris! Och skulle typ dö eller döda för en chanelplånbok! ORÄTTVIST!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Karin

Du får gärna kontakta mig, om vad som helst, på [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela