Forevermore

Stephen King's The Shining

Publicerad 2016-02-11 11:06:00 i Tips,

Många har kanske sett eller hört talas om The Shining, regisserad av Stanley Kubrick men visste ni att det finns en version till av filmen, som författaren själv regisserat? Jag har såklart sett dom båda. Stephen King's version har vi på VHS och vi fann den Sommaren som gick. Den krånglade så till den milda grad att vi trodde att vår VHS spelare gått sönder, men efter några körningar med rengöringsbandet så gick det till slut att se hela. Min pappa, som läst vääldigt många av Stephen King's böcker minns det så att Stephen King's version följer boken bättre än Stanley's. Stephen King's The Shining är också mycket, mycket kusligare än den andra versionen så detta är inget för den som lätt blir rädd.
Handlingen är i princip den samma men hotellen är olika.
Timberline Lodge ligger i Oregon och användes som exteriör i Stanley's version. Det byggdes mellan åren 1936–1938
1974 bodde Stephen King på ett hotell i Colorado som heter The Stanley Hotel. Där drömde han en mardröm och upplevde oförklarliga ting. Det han drömde och upplevde blev så småningom The Shining. Hotellet öppnades den 9nde Juli 1909, och det lockade dit Amerikas överklass.
Båda hotellen är såklart öppna för allmänheten. Såklart hade det varit coolt att åka till Colorado och bo några nätter på TSH (awesome nickname) (för come on, det är vackrare somehow) men eftersom jag är mottaglig för övernaturliga ting så tror jag inte att det hade varit en bra idé. Men tänk ändå, så läskigt det är med hotell som står öde. Klart att byggnaderna inte vill stå tomma när dom är vana vid gäster.

Kommentarer

Postat av: Sara Ekman

Publicerad 2016-02-11 14:16:59

Har inte sett dem :)

Svar: Rekommenderar båda starkt :D
Karin

Postat av: anneli

Publicerad 2016-02-11 16:13:16

The shining är ju underbar, en av Jack Nickholas bästa roller :)

Postat av: Frida

Publicerad 2016-02-11 17:12:55

Kul, dit skulle jag vilja åka :)

Postat av: ISABELLA

Publicerad 2016-02-11 19:30:54

Låter spännande! :)

Postat av: Ann

Publicerad 2016-02-11 22:02:24

Fin tanke att byggnaden inte "vill" vara tom!

Postat av: Daniella 🌙

Publicerad 2016-02-12 11:00:53

Jag tror att serien Bates Hotel handlar om bakgrunden (mördarens bardndom) om jag inte minns fel!

Postat av: Petra

Publicerad 2016-02-13 23:48:37

kanske något man ska se på

Svar: Det tycker jag :)
Karin

Postat av: ebba

Publicerad 2016-02-14 09:53:28

svar: ja de gjorde de som tur var. känns dock väldigt konstigt att vara hemma i snön igen! kram

Postat av: Flisan

Publicerad 2016-02-14 10:42:27

sv: javisst är dom coola hehe :D

Postat av: Carolina Thoor

Publicerad 2016-02-14 11:04:10

Jag visste inte att det fanns en till variation av the shining. Den vanligaste är super bra, men skulle lätt vilja se Stephen Kings variation! :D

Sv; jag arbetar som undersköterska på ett äldreboende! :)

Postat av: Malin / Inte vego, men

Publicerad 2016-02-14 11:58:28

Visste inte om att King hade regisserat en egen filmversion. Jag älskar kortversionen av den andra filmen med kaniner på youtube, om du vet vilken jag pratar om? Det finns liknande versioner med andra filmer också, bl.a. Titanic - rekommenderas!

Svar: Har ingen aning om vad du menar tyvärr :/ Du får gärna skriva vad jag ska söka på :) Visste du förresten att boken 'Doktor Sömn' handlar om pojken Danny i Stephen's version när han är vuxen?
Karin

Postat av: Mia Forsberg

Publicerad 2016-02-14 14:39:28

Ja Katy Perry är riktigt bra, skulle vilja se henne live :) Såg en konsert på tv med henne och den var riktigt grym :D

Svar: Jag såg också en konsert med henne på tv och vilken show alltså.. Wow!
Karin

Postat av: Carina

Publicerad 2016-02-16 11:17:18

Intressant!! Ha en fin tisdag :) Kram

Postat av: Lis Mari

Publicerad 2016-02-17 15:26:05

Åh så spännande, jag älskar boken :)

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-03-14 00:30:52

Såg filmen när jag var 13 typ höll på skita ner mig haha^^ Inte sett den sedan dess, skulle vilja se den andra med:)

Svar: Hm, då ska du nog inte se Stephen King's version, den är mycket kusligare än Stanley's ...
Karin

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Karin

Du får gärna kontakta mig, om vad som helst, på [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela