Forevermore

Dagsutflykt till Gränna

Publicerad 2016-07-25 21:35:00 i Äventyr,

Redan förra Sommaren pratade vi om det, och idag blev det av - Gränna =) Vi gick upp tidigt och körde vi 7.00 och så var vi där bortemot halv 11 vilket låter jobbigare än vad det är kanske - jag sov mest x) Vi började med Brahehus, en ruin som en gång var ett stort slott, vackert dekorerat på både utsidan och insidan. Byggnationen startade år 1637 men stod inte klart förrän i mitten av 1650-talet då man ändrade sig och istället för lustslott blev det ett änkesäte åt Greve Per Brahe den yngre's (Grännas grundare) fru Kristina Katarina Stenbock. Som så ofta på den här tiden drabbade en eldsvåda slottet (1708) och slottet lämnades att förfalla. Inte förrän i början av 1900-talet påbörjades restaurationer varav stora restaurationer gjordes under 1970- och 1980-talet. För att komma till ruinen går man en gångväg under motorvägen.
Lägg märke till duvan <33
Tänk om dessa väggar kunnat tala..
Därborta ligger själva Gränna.
Här har vi källaren. Kan erkänna att jag var lite rädd att väggarna skulle rasa..
Så vackra väggar.
Där vi ställde bilen finns det en restaurang / café samt en butik.
I denna byggnad står en modell av Brahehus som det såg ut en gång.
Amalia Eriksson var det som 1859 drog igång tillverkningen för att kunna försörja sin dotter Ida då maken tragiskt nog gick bort bara en vecka efter födelsen. På den här tiden arbetade inte kvinnor som idag så Amalia fick ansöka om tillstånd tillstånd att driva egen verksamhet.
Självklart kantas hela huvudgatan av polkagriskokerier.
På café Fiket tog vi en varsin Jordgubbsiste (som mer smakade saft) som förmodligen var det godaste jag druckit sedan Ladurée i New York City. Idag var en väldigt varm dag nämligen och i Gränna blåste det nästan inte alls.
Fin utsikt från caféet hade vi också.
Vi hade verkligen svårt att hitta parkering kan jag tala om men vi hittade en i hamnen. Kaos på huvudgatan då alla ville fram samtidigt.
Körde därifrån vid 16.00 och kom hem vid 20 över 7 och tja, jag sov mesta delen hem också x) Mycket intressant att ha besökt Gränna men Gyllene Uttern som är hotell och restaurang var en stor besvikelse. För det första så hade jag en helt annan bild av hur Gyllene Uttern såg ut + att dom hade konstiga rätter. Även fikat verkade skumt. Så vi struntade i Gyllene Uttern, och vi var inte dom enda. Tragiskt när det blir så. En annan besvikelse var själva Gränna - nästan inga souvenirer alls. Hade det varit så svårt att trycka upp tröjor, nyckelringar och pennor? Är bortskämd med USA där det finns souvenirer med nästan allt (även i Niagara fanns ju verkligen allt där det stod Niagara Falls, Canada till exempel) Nåväl, en trevlig dag i alla fall :)

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-07-26 18:44:55

Så spännande!

Svar: Mycket :D
Karin

Postat av: Madelene

Publicerad 2016-07-26 19:53:03

Så roligt med Gränna c: Inte varit där men det verkar vara en sådan mysig stad :)

Svar: Det var det, fast där var för mycket människor för mig :s
Karin

Postat av: Kajsa

Publicerad 2016-07-27 23:38:54

Ahhh så trist när man blir besviken på vissa ställen :/ Men ni verkar ha haft en underbar dag ändå :D

Postat av: ellia

Publicerad 2016-07-30 02:06:21

Åh jag gillade verkligen skylten "tomtar&troll" den hade jag velat stjäla med mig hem ^^

Svar: Samma här ^^
Karin

Postat av: FrökenTV, bloggen om tv och film

Publicerad 2016-07-30 13:59:28

nice

Postat av: ♀ Sara Ben's ♀

Publicerad 2016-08-03 13:32:51

Vad skönt att det blev av. För min del blir det mycket att jag har massa men inget blir verklighet haha xD

Ser i vilket fall väldigt härligt ut där ^^

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Karin

Du får gärna kontakta mig, om vad som helst, på [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela