Forevermore

Friday the 13th of May 2016

Publicerad 2016-06-28 10:31:00 i Resor,

Fredagen den 13 Maj 2016 tyckte mamma (jag hade ingen talan - utmanade ödet och så vidare) var en bra dag för att åka upp i CN Tower.
På väg upp såg vi en söt älg som verkligen påminde om Thomas. Alltså, han är så mystisk att alla konstiga djur och varelser påminner om honom, hehe <33 Älgar var förövrigt ett djur som förekom väldigt mycket i de platser vi besökte i Canada vilket måste betyda att Canadensarna älskar älgar. Älgen är klädd som Canadas ridande poliser. Vi såg inte en enda ridande polis. En besvikelse. Jag undrar var dom fanns...
Utsikten var magnifik:
Jag älskar när skuggan av tornet kommer med:
Glasgolvet i CN Tower var världens första när det öppnade den 26 Juni 1994 och med en vy på 342 meter rakt ner är det sannerligen en upplevelse. Glasgolvet är speciellt designat för att man ska kunna gå, sitta och till och med hoppa på det men även de som inte är höjdrädda kan känna svindel. Mamma är höjdrädd i vanliga fall och vägrade att titta men jag offrade mig för vetenskapen. Ja, även jag som inte är höjdrädd tyckte att det var obehagligt. CN Tower i allmänhet tyckte jag var obehagligt. Fredagen den trettonde? Nja, vissa byggnader är obehagliga helt enkelt.
Efter CN Tower försökte vi hitta en supermarket. Efter att vi frågat på hotellet, närliggande affär (där jag köpte en specialtidning om branden i Fort McMurray) samt en restaurang hittade vi dit. Det här såg vi på vägen;
Regler för byggarbetsplats:
En ritning av en hund som påminde mycket om Thomas, hehe <33
Ett tänkvärt citat:
Byggnader:
Den här byggnaden gillade jag jättemycket. Så cool!!
Och när vi rundat byggnaden på bilden ovan (Flatiron Building, egentligen Gooderham Building byggd 1892 - jämför med den kända i New York City byggd 1902, som vi inte besökte - kanske nästa gång) så var vi nära.
Efter supermarketen gick vi vägen tillbaka till hotellet och lämnade det vi köpte på rummet och begav oss ut igen för i Toronto finns ett enormt köpcentrum som heter Eaton Centre, fördelat på fem vånigar med ett sammanlagt antal av 235 olika affärer, restauranger, caféer och så vidare. Där hade vi att göra kan jag ju nämna. Vi letade inte efter något speciellt, eller jo, Converse och Vans men CONVERSE VAR DYRARE I CANADA ÄN I SVERIGE!?? Alltså, whaat?? De är ju superbilliga i USA där man kan köpa flera par :(( Nåväl.. Mamma hittade även en Canada Goose Sommarjacka som hon vill ha, typ supermycket. Äkta. Made in Canada. Gissa priset? Under 3.000kr!! Galet.. Men hon köpte ingen för ''jag väntar till Montreal'' och ni minns mitt ena tips till eventuell nästa gång?; Säg inte 'det köper jag på nästa ställe' för det finns inte på nästa ställe. Så det blev ingen jacka. Över en miljon personer besöker Eaton Centre varje vecka.
Sedan vandrade vi hemåt (utomlands är hotellet hemma) i mörkret:
Tillbaka på rummet, som var väldigt litet.
Vi packade och drack upp det sista för nästa dag bar det av till Montreal med flyg. Men vi tar det nästa gång =)

Kommentarer

Postat av: Pauline Hurtig

Publicerad 2016-06-28 13:00:06

Vad roligt!

Svar: Ja, jätte :D
Karin

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Karin

Du får gärna kontakta mig, om vad som helst, på [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela