Forevermore

Ogilitiga Pengar; Jag Tycker Inte Om Det

Publicerad 2016-06-29 10:43:00 i Allmänt,

Imorgon är sista dagen att handla med 20- 50- och 1.000-kronors sedlarna. Varför vi ska byta pengar är det nog ingen som egentligen vet men alla pengar vi handlar med idag i Sverige och tar för givet kommer att bytas ut. Alla utom tio kronan som kommer att vara oförändrad. Läs mer om de nya pengarna genom att klicka HÄR. Jag tycker att detta med utbyte är extremt onödigt och jag kommer verkligen att sakna de gamla pengarna. Och visst, många (däribland min pappa) tycker att det bara är ett betalmedel men det tycker inte jag. Jag ska göra en confession; jag tycker att Karl XI (han på nuvarande 500-sedeln) ser så bra ut. Jag kommer att sakna honom. Och de andra. Fast ändå inte. Har nämligen sparat en av varje sedel. Som minne. De nya ser ut som leksakspengar! Som Euro. Som jag förut tyckte var det fulaste som fanns. De bästa hade kanske varit att man sagt JA till Euro 2003, då hade man ju sluppit dessa nya fula sedlar. Nåväl, man kanske vänjer sig (inte troligt) Vad tycker ni om de gamla och nuvarande pengarna?
 
 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-06-29 17:10:27

Håller med dig helt o hållet.

Postat av: Liene Svärd

Publicerad 2016-06-30 08:35:40

Tack :) Det är det som är meningen.

Jag tycker alltid om nytt hehe, men förstår att du kommer sakna gamla sedlarna. Att spara en av varje är smart.

Postat av: Lovisa (wildisland)

Publicerad 2016-06-30 15:17:01

Jag använder i princip aldrig kontanter så jag tycker att båda två är onödiga! ;)

Postat av: Kattis

Publicerad 2016-07-01 16:02:02

Jag har ju en teori om att anledningen till att vi byter ut våra sedlar är för att göra den svenska befolkningen mer bekväm med Euro för precis som du påpekar så är de nya sedlarna och mynten misstänkt lika euro. Sen om ett par år så kommer en ny omröstning om vi ska gå med i Emu och då hoppas man säkert på att många resonerar så att våra pengar ser ju redan ut som euro så vi kan väl lika gärna gå med. Jag hoppas jag har fel men det är vad jag tror och jag gillar inte bytet!

Svar: Så är det förmodligen :(
Karin

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-07-07 10:13:45

Kan vara bra med nytt.

Svar: Jag gillar inte nya saker :/
Karin

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-07-08 10:26:53

Enligt riksbanken så byter de sedlar för att det ska bli svårare att förfalska, eftersom de nya har nya säkerhetsdetaljer som försvårar förfalskning. Mynten gör de mindre, färre och lättare samt mer miljövänliga. De nya mynten innehåller inte heller nickel för att få bort risken för nickelallergi, samt att de kostar mindre att producera. Sen kan man ju tycka lite vad man vill om hur de är utformade, men helt dåligt verkar det inte vara med ett byte :)

Svar: På det viset är det förstås bra men tycker att dom kunde uppdaterat de pengar vi har istället.
Karin

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Karin

Du får gärna kontakta mig, om vad som helst, på [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela