Forevermore

Jag älskar korta flygningar

Publicerad 2016-11-01 09:42:00 i Mat & Sådant, Resor,

Varken jag eller mamma har förut rest med Norwegian så det var spännande :-)
Direktflyget från Kastrup till Gardermoen tog ungefär 1.10.
Landade i ett soligt Oslo och gick för att hämta vår väska (så konstigt att bara resa med en incheckad haha). Fick den efter lite oro och ville ha en taxi till hotellet. 1.500 kostade den 45 minuter långa taxiresan ... Helt galet dyrt (dyrare än i Bryssel!) och jag fick ett jobbigt hostanfall i taxin dessutom. Men det gick över till slut. Vårt hotell (Radisson Blu Plaza Hotel Oslo - som med sina 117 meter är Nordeuropas näst högsta hotell efter Victoria Tower i Stockholm):
Vi gick för att checka in men rummet skulle inte vara klart förrän vid 15:00 och klockan var då ungefär 12:30 (så segt) men som tur var för oss kunde hotellet ha vår väska (+våra handbagage) så efter lite omflyttning lämnade vi in dom. Under tiden vi omflyttade kontaktade mamma sin brevvän (anlednignen till att hon åkte till Oslo år 1983). Mamma hade skrivit ett kort och berättat att vi ämnade till Oslo och frågade om kanske hon ville träffas och det ville mammas brevvän gärna. Så brevvännen kom till vårt hotell, och tog med oss till Egon Restaurant där jag valde äpplekaka med vaniljglass. Glassen var god men inte kakan:
Sen frågade vi om brevvännen kanske var intresserad av Røde Kors (second hand) och det var hon och det var inte alls långt att gå dit. Men tyvärr var Røde Kors inte som jag trodde... Så då begav vi oss vidare. Och fann, av en slump, en antikvitetsaffär vid namn Bærre Lækkert Postkort som hade precis ALLT i bemärkelse av gamla bilder och vykort och annat intressant. Mamma köpte ett vykort som föreställer Business Class på SAS på 1950-talet. Synd att det inte längre är så. Det ser ju så mysigt ut <3
Jag fick ett antal cabinet cards och det intressanta i det är att i affären kanske det fanns 5.000 cabinet cards men när man tar en bunt och kikar genom dom är det alltid vissa som talar till en. Jag gillar verkligen det här kortet. De har en sådan härlig attityd :')
Post-mortem betyder 'after death' och är något som man gjorde förr, när kamera inte var en självklarhet i alla hem. I vissa fall var fotot på den döda det enda minnet av personen de efterlevande hade och särskilt var det barn som fotograferades då barndödligheten var mycket hög på den här tiden. Det här kortet är mitt första Post-mortem kort:
Efter besöket på Bærre Lækkert Postkort begav vi oss till arenan för att kika. Efter detta sade vi adjö till mammas brevvän (som var mycket trevlig) och gick in på hotellet, hämtade ut våra väskor och checkade in (för klockan var nu runt 16:00) och åkte upp till våning 26 där vårt rum låg:
Bästa utsikten från ett hotellrum någonsin:
Nästa gång tar vi konserten!

Kommentarer

Postat av: ajlimullersandvik.blogg.se

Publicerad 2016-11-01 16:02:38

Men gud vad läskigt med bilder på döda.

Åh, ska du till USA i november :D

Svar: Ja, lite läskigt är det allt.
Ja, det ska jag :D Imorgon flyger jag (väldigt nervös haha) och jag besöker New York City, Baltimore (i Maryland), Los Angeles & Denver (i Colorado) ^^
Karin

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Karin

Du får gärna kontakta mig, om vad som helst, på [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela