Forevermore

King Kong

Publicerad 2016-09-29 10:12:56 i Tips,

Vissa filmer känner alla människor till och vissa filmer är så klassiska att alla borde känna till dom. Eftersom jag precis sett dessa båda versioner av klassiska filmen King Kong tänkte jag att det är dags för en slags recension av vilken version som jag tyckte bäst om. Däremot är ju åsikter så extremt olika att ni kanske inte tycker som jag. Har även sett att det finns en version av denna film från 1976 men då jag inte har sett den får mitt tycke om den film komma den dag då jag har sett den (om jag någonsin kan se den). Verkar vara en lurig film att få tag i... Även King Kong's Son (även den från år 1933) ska tydligen finnas. Hmm....
 
  • 1933
Vi börjar med orginialet från 1933 (!) som på sin tid var extremt avancerad. Man ska tänka på detta faktum hela filmen (som är 1 timme och 42 minuter) för på den här tiden så användes inte datorer till att göra film utan allting byggdes upp och skapades av levande människor. Vi har 'Special Edition' utgåvan av denna film, vilket innebär att det finns två versioner, fastän det ändå är samma; en version i svart o vitt och en i färg. Vi såg versionen i färg och inte ens då tänkte man att det är dåligt gjort. Kan tänka mig hur fantastisk den var 1933; jag fick samma känsla 2016.
 
  • 2005
Så tar vi då nyinspelningen från 2005. Jag var inte alls lika, ''Men huur gjorde dom detta??'' på den här versionen (som är hela 3 timmar lång). Jag tycker att befolkningen på själva ön där King Kong finns är mycket obehagligare än i versionen från 1933, som några jäkla ... ??? (och se den absolut inte om du tycker att krälande ting är äckliga!) Det förekommer även scener här som mest känns som utfyllnad. Som någon slags bevisning att 'vi kan minsann göra mer avancerade filmer än er' eller något i den stilen, vilket bara blir onödigt.
 
 
Så, vilken tycker jag är bäst?
Mycket lätt fråga att svara på egentligen:
Ja, ni ser kanske: 1933. Alla gånger.. Har ni hört talas om King Kong? Kanske sett den? Kanske sett alla versionerna? Vad tyckte ni?

Kommentarer

Postat av: Sara Ekman

Publicerad 2016-09-29 11:57:44

Inte sett faktiskt :)

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-09-29 20:09:56

Hört talas om men bara sett den från 2005. The hunt is on.

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-09-30 14:27:56

Mina föräldrar har den från 1933 och jag har ett svagt minne av att jag sett den, i alla fall den scenen du har med i inlägget. Ska be att få låna den nästa gång jag besöker dom! :)

Postat av: Maria

Publicerad 2016-09-30 21:41:31

Den borde jag ju sett men icke. Kommer ihåg den var populär när jag var tonåring men det var innan min biotid. Intressant. Kanske skulle se den på gamla dar. :)Ha de så bra!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Karin

Du får gärna kontakta mig, om vad som helst, på [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela