Forevermore

Some places are like people: some shine and some don't

Publicerad 2017-02-17 11:44:00 i Resor,

I can see what you meant John Denver❤️
 
Det bästa med Californien var flyget till Denver ;) ;) ;) ;) Yes, Colorado stod som nästa stopp på höstresan (samt det sista) Men vi bodde inte i Denver utan i en liten ort (med runt 5.000 invånare) som heter Estes Park. Det bästa i den byn var en antikaffär som heter Fall River Antiques. Det var inte en antikaffär som jag hittat hemma utan vi gick i byn en dag och så sa vi, ''Här går vi in'' och där fanns ALLT. Inte kläder men allt annat: pengar, smycken, gamla bilder (inlusive Stereoskopi på bland mycket annat Niagara Falls = hur coolt??), klockor, grammofonspelare... Där fanns EXTREMT DYRA saker och VÄLDIGT BILLIGA saker. 
Såklart bodde vi på The Stanley Hotel ...
Jag har skrivit om The Stanley Hotel en gång tidigare (i det här inlägget) och jag det är ju ganska ... intressant nu när jag läser det inlägget :P Kan ju nämna att jag var väldigt nervös över att inte bli insläppt; ''but excuse me sire, I can't enter the building for there is a high paranormal activity here'' För ja, jag är känslig för det övernaturliga. Första natten hörde vi fotsteg på ovanvånigen. Problemet var bara det att ovanför våra huvuden fanns det en vind och vem springer runt på en vind halv ett på natten (fastnade framför TVn där vi såg Forrest Gump - så coolt då han sprang vid skylten vid Santa Monica Pier) ... Vi vaknade båda skräckslagna (förstå oss i totalt mörker varav mamma letar efter strömbrytaren till lampan), ''Vad var det?? Vi låter lampan vara tänd, eh?'' Och så fick den vara. Varenda natt. Sov väldigt bra faktiskt. Hörde många konstiga och oförklarliga ting men såg ingenting och blev inte vidröd av någon. Det har faktiskt hänt. Believe it or not.
Ja, ett litet rum hade vi (men med toalett - det viktigaste när jag reser är seriöst att ha privat toalett på rummet, suck it up Americana Inn) Inget kylskåp (därav påsen på golvet) Visst hade vi ett mysigt rum men det drog kallt som tusan från fönstret. Man kände faktiskt blåsten när man stod nära det. Sista natten blåste det så kraftigt att rutan skallrade och vi trodde att hotellet skulle blåsa bort.. Men det gjorde det alltså inte ;-) Städningen på hotellet (läs: vårt rum) var det si och så med. Fick en dag säga till fyra gånger innan någon äntligen kom upp och städade. Alla andra rum städades dagligen - varför inte vårt liksom? ''But you could change room'' Som om det skulle hjälpt... Vågade inte städarna att gå in i vårt rum eller vad var det frågan om???? Man ju inte jobba på hemsökta hotell om man är rädd för det övernaturliga. Men vårt rum blev städat till slut. Jag var väldigt irriterad men han som kom var väldigt trevlig. Fina tavlor hade vi på rummet. Såhär såg det ut en gång i tiden.
Det finns en gift shop på hotellet med souvernirer och sådant. Vi köpte en broshyr om hotellet och i den berättades det om en djurkyrkogård. Ni vet kanske att jag gillar lugnet som inbefinner sig på kyrkogårdar överlag men det är något med djurkyrkogårdar som slår allt. Så den tänkte vi besöka. Frågade om vägen och ....
''O...kej'', tänker ni. ''En byggarbetsplats. En lugn och fridfull byggarbetsplats som ser övergiven ut. Inget konstigt med det väl?'' Men jo det är det faktiskt för djurkyrkogården låg där innan. Nu är den borttagen :(((((((((((((((((( Men vi hittade i alla fall ishuset. Det står en gammal bil där nu som ni ser men förr i världen, innan kylskåpets tid, var detta ett mycket viktigt hus.
En bil till!!! Den här står i lobbyn.
Fint dekorerat var det på hotellet när vi var där :-)
Det finns en före detta pool också. Den kom dit på 1950-talet och förstördes 2013 i en stor naturkatastrof. Ni kan läsa om det genom att klicka HÄR
På väg hem från en supermarket vid namn Safeway. Hotellet i all sin prakt. Det ska byggas här. Mycket. Allt klart 2019.
Jag ville väldigt uppleva snö i Colorado och snö, det fick vi!!
En riktig snöstorm dessutom❤️
Som ni ser är det en labyrint på hotellet (confession: labyrinter måste vara det obehagligaste som finns) Om ni har har sett The Shining så vet ni att The Overlook Hotel (som hotellet alltså heter i filmerna) har en labyrint. Labyrinten på The Stanley Hotel planterades först 2015 så man ser ju vem som står i mitten. Han som lät bygga The Stanley Hotel 1909. Freelan Oscar Stanley. Då han var femtiofyra år 1903 så fick han Tuberkulos. Han blev då ordinerad att flytta till Colorado eftersom bergsluften var bra för lungsjuka. Här nedan är statyn av honom i mitten av den uppväxande labyrinten. Bilden är alltså tagen någon dag innan snön kom ;-)
På tal om The Shining ...
Dagen innan snöstormen anlände besökte jag och mamma Rocky Mountain Gateway. Ej rådd att faktiskt gå in i den enorma nationalparken köpte vi där istället souvenirer samt åt middag. Och tog bilder of course. Det var en väldigt fin känsla att vara så nära bergen. Hade både svårt och lätt att andas i Colorado på samma gång. Men ändå så mycket bättre luft än någon annan plats jag har besökt. Jag förstår verkligen att TBC sjuka människor blev ordinerade bergsluften. Den är svårslagen.
Jag mådde däremot väldigt dåligt i taxin till hotellet (trodde aldrig att vi skulle överleva heller då chauffören var över på fel sida av vägen och stupen var inte leka med. Han somnade förmodligen och så var han inte van att köra i bergen heller sa han då han bara körde i och runt Denver) Säkerligen därför tänker ni men jag mådde dåligt även i shutteln från hotellet till flygplatsen sen när vi skulle hem (och han var ändå både född och uppvuxen i Estes Park) Antar att det var de höga stupens fel för jag är nämligen inte bilsjuk i vanliga fall. Åker absolut gärna tillbaka ändå. Har till och med mailat olika helikopterfirmor haha x) Hade ju varit supercoolt! Dom hade faktiskt landat på The Stanley Hotels marker förut så ingen fara. Superdyrt däremot men vad gör man inte❤️ Får åka tillbaka innan 2019 i så fall. Kan aldrig tänka mig att det blir snyggt med alla byggnader som ska byggas...

Kommentarer

Postat av: Petra

Publicerad 2017-02-17 12:07:09

Sv jag är precis i början av livet är 24 år och tänker mycket på döden. Vill inte har dessa tankar när jag är ung tycker det är jobbigt

Postat av: Mia Forsberg

Publicerad 2017-02-17 14:39:51

Kul att se bilder! :)

Ja hon var verkligen bra i Så mycket bättre och gillade alla hennes tolkningar :)

Postat av: Ronja

Publicerad 2017-02-17 15:38:28

wow så fint det är :)

Svar: Det var verkligen magiskt där <3
Karin

Postat av: Anonym

Publicerad 2017-02-18 19:28:37

😍

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Karin

Du får gärna kontakta mig, om vad som helst, på [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela