Forevermore

Kiviks Marknad 2017

Publicerad 2017-07-19 10:13:00 i Mat & Sådant, Äventyr,

Då mina föräldrar har senare semester iår (#fuckmylife) så var det min mamma som fick köra till Kiviks Marknad det här året. Hon gillar verkligen inte att köra långt. En av många fördelar med att inte ha körkort ;-)
Enda fördelen med att sitta fram: man kan ta fina bilder.
Vi körde hemifrån kvart i två och kom dit kvart över tre. Det tar normalt 45 minuter att köra till stället där Kiviks Marknd hålls men igår tog det alltså 1.30 ... Kön började efter Brösarps Backar och bitavis var det helt stillastående. Det jobbiga med att sitta i bilkö: alla motorcycklar som kör förbi. Varför kan inte dom stå i kö som alla andra??
Fördel med att sitta i bilkö: man kan ta extra fina bilder.
En av backarna i Brösarps Backar är väldigt populär att gå upp på. Jag har själv gjort det när jag var mindre.
Det kostar 40kr att parkera på den här parkeringen. Väljer man att parkera längre bort så kostar det 30kr men då måste man gå i vägkanten och det vill man inte för då är man i vägen för bilarna.
Delade en thaimat (samma som förra året jadå)
Massor av folk. Och barnvagnar. Och en del hundar. Jag förstår verkligen inte varför man har med sina nyfödda avkommor på en sådan stor marknad. Känns som om att enda anledningen man har med sina ungar på en marknad är för att visa upp dom och som om att enda anledningen man har med barnvagnar på en marknad är för att komma fram. Folk använder seriöst sina barnvagnar som stridsvagnar.
Efter en tid så var jag så törstig att det kändes som om att jag skulle svimma så då bestämde vi oss för att testa friterad ananas med glass. Det fanns banan också men jag tror att det hade blivit för sött i smaken. Ananasen (??) var väldigt god men av glassen fick man nästan förfrysningsskador. Okej, kanske inte, men den var sååå kall? Why???? Även drickan vi köpte. Jag kunde inte bära den till början :(
Förra året var marknaden från den 18:e till den 20:e. Då var vi där sista dagen men faktiskt är det ändrå bäst med mellandagen. Förra året hade de flesta dragit vidare och mycket var då slut.
Det känns som om att det bara är samma stånd hela tiden ibland. Godis, leksaker, kläder, serietidningar, kryddor. Om och om och om och omigen.
Pappa kom med bussen vid kvart över sex. Vi hade bestämt att vi skulle träffas vid Lone Star Konferenscenter.
Älgkebaben var torr, seg och hade nästan inget rosa :(
Det här året versus förra året .....
Vi tittade på utsikten..
Förr i världen brukade fyllehundarna rulla nerför slänten. Om de överlevde eller inte har jag ingen aning om men visst låter det kul? Lägg gärna märke till måsen uppe i det ena övre hörnet.
Jag älskar verkligen när solen och molnen gör såhär:
Jag och mamma kände att vi var tvungna att testa dansk ribbestek och pappa var absolut på.
Mina föräldrar tyckte att den var jättegod men det tyckte inte jag. Det lila är rödkål.
Kvart i 9 kände vi att det var nog och körde därför hemåt. Inga köer alls, wihoo. ''Vi kom i den värsta rusningen'', sa mamma. Och det hade hon förmodligen rätt i.
''Regnade det inte alls?'', tänker ni nu och nej, det gjorde det faktiskt inte. Det var vääldigt kallt bitavis och solen lyste supervarmt ett tag. Detta mina vänner är perfekt marknadsväder. Fullt med moln <3

Kommentarer

Postat av: Matilda

Publicerad 2017-07-19 21:53:23

Åh jag älskar marknader <3

Postat av: Hanna

Publicerad 2017-07-23 22:45:22

Gud vad mysigt och så gott det ser ut👅💦

Postat av: Felicia

Publicerad 2017-09-11 20:15:10

vad fina bilder :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Karin

Du får gärna kontakta mig, om vad som helst, på [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela