Forevermore

’’I am hopelessly in love with a memory. An echo from another time, another place’’ — Michael Faudet

Publicerad 2017-06-16 11:11:00 i En Svunnen Tid,

Jag gillar inte att vara bland folk men jag gillar verkligen second hand affärer. Man kan hitta så mycket fint och ovanligt om man bara letar på rätt ställen. På senare tid har jag verkligen fått en kärlek till gamla böcker men även gamla porträtt och brev ligger mig varmt om hjärtat. Det jag visar i detta inlägg är bara ett litet urval av allt jag har. Vi tar oss en titt :-)
'Vagnmakaren' En sån skulle jag behöva. Har däremot kontaktat flera snickerier och vissa skulle kunna tänka sig att göra en hästvagn till mig :D Dyrt javisst, men inte dyrare än en ny bil och bil intresserar mig inte.
Jag äger ett gammalt vishäfte:
Innehåller bland annat en visa om att lämna sitt älskade hemland:
Här fortsätter den:
Ut stormarne ser jag en aflägsen hamn;
Jag gråter inte; jag vattnar mina ögon ...
Jag har ett sådant här. Mamma har berättat att mormor och morfar hade massor. Tyvärr är det så att min mamma har en äldre syster, som inte bryr sig om att andra kanske vill ha något inte hon vill ha. En dag var hon på besök hoss mormor (som inte heller brydde sig ifall någon annan ville spara vissa saker) och så slängde hon och mormor alltihop. Men nu har jag ett i alla fall. Känns så personligt att visa men ja, det är en del av historien.
Kolla in dessa telegram!!!!!!!!! Huuuur fina???
Jag har även ett antal gamla böcker :D
Den här är min äldsta, än så länge ;-) Hur cooolt är det med en bok tryckt 1856 .. den är 161 år gammal (!!!!!!) Jag undrar verkligen om böcker tryckta 2017 kommer finnas om 156 år (inte troligt) Den är skriven på ... latin .... en dag så ska jag lära mig det språket. Det sa jag redan när jag var ett barn vid höjden ...
Jag är inte alls troende men jag har en del gamla religösa böcker. Bland annat den här på Engelska. I väldigt bra skick dessutom.
Jag har även en massa gamla brev. Det här är skrivet den 11:e Januari 1882. Pappa ''översatte'' det. Låter säkert väldigt konstigt. Jag kan faktiskt läsa gammalsvenska och gammalengelska men det är kursiv stil jag har svårt för. Pappa har inget problem med det oftast. Så han skrev brevet ''rent'' till mig :D
En läsebok (tryckt 1912) har jag också. Så häftigt att tänka att den trycktes samma år som Titanic sjönk :o
Ja, ett urval av allt gammalt jag äger. Har mycket mera. Inget av detta jag listat här har kostat särskilt mycket. Boken från 1856 kostade tjugo kronor ...........

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2017-06-16 14:44:37

När min pappa föddes var alltså boken ett hundra år gammal ... Gud vad coolt!!

Svar: Jag blev helt chockad när jag såg vilket år den är tryckt .......
Karin

Postat av: Kajsa

Publicerad 2017-06-19 23:26:41

Whoa.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Karin

Du får gärna kontakta mig, om vad som helst, på [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela