Forevermore

Hur mycket kostade saker förr?

Publicerad 2017-03-24 22:54:58 i Tips,

Född i fel tid funderar jag ofta på vad saker och ting kostade förr i världen. Särskilt intresserad blev jag igår då jag såg 'Nya Hyss Av Emil I Lönneberga', en film som jag har sett förut men som jag inte sätt på väldigt länge. Det var nämligen inte alls länge sedan som vi hittade filmen på second hand och för att veta om den fungerar så måste man ju se den. Filmen uspelar sig år 1906 (bland annat jordbävningen i Californien nämns) I den filmen så besöker Emil och hans familj bland annat en marknad. Där blir han förälskad i en häst. Han vill verkligen ha den men 300 kronor har han inte. Tyvärr blir hästen köpt av en man. Senare i filmen ska hästen få skor men den är helt omöjlig. Mannen säger att Emil kan få hästen om han håller i hästens ben medans den skos. Det fungerar utmärkt för Emil förstår att hästen är kittlig. Då mannen som köpte hästen sade att Emil skulle få hästen blir han tvungen att ge Emil hästen som får namnet Lukas. 300 kronor år 1906, hur mycket är det i dagens penningvärde? Det vet jag!!! Sökte runt och fann en hemsida. Äldre än 1873 finns inte på den hemsidan men alla andra tal går att finna svaret jag ofta undrar över. Hur mycket kostar då Lukas i dagens penningvärde? Svaret är: 15.653 kronor. Länken till den perfekta hemsidan finner du genom att klicka HÄR. Och du skrivet alltså in den siffra du vill veta (säg 300) och sen väljer du ett årtal (säg 1906) och sedan väljer du ett årtal till (säg 2016) och så klickar du på Beräkna och så kommer svaret fram :-)

Kommentarer

Postat av: Kajsa

Publicerad 2017-03-25 20:49:21

Alltså det låter väldigt billigt för en häst? Hästar nuförtiden kostar väl typ 30.000??

Svar: Det tycker jag också men det var nog ofantligt mycket pengar då. Livsförhållandena har ju ändrats markant sedan 1906.
Karin

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Karin

Du får gärna kontakta mig, om vad som helst, på [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela