Forevermore

’’It takes a lifetime for someone to discover Greece, but it only takes an instant to fall in love with Her’’ — Henry Miller

Publicerad 2017-05-24 10:58:00 i Mat & Sådant, Resor,

Bokstavligen mitt i natten landade planet från Chania på Kastrup i Söndags. Exakt 24.00 var klockan. Mamma och jag, vi hade beställt en massa tax free varor. Fyra kassar samt en vi köpt på flygplatsen på Kreta. Massor av flaskor som var superdupertunga (flygbolag kan verkligen inte packa alltså; de hade lagt alla de tunga flaskorna i samma kass = vem gör det ens??) Kom in på gate A30 gjorde vi. Sist av planet var vi, mamma och jag. Nerför en trappa gick vi och inte genom en sådan där gång som är så mycket lättare. In i flygplatsbyggnaden gick vi och vi rundade ett hörn. En rulltrappa. Såklart var där en rulltrappa. Jag HATAR rulltrappor. Jag har väldigt svårt att åka i rulltrappor (någonting mamma alltid ska mobba mig för men hey, alla är vi ju rädda för någonting ... bara det att jag är rädd för så mycket ... men det är ingen skillnad ... mobba aldrig någons rädslor guys) ''Okej, jag får ta en kass, lämna den där uppe och åka ner igen och hålla på till vi fått upp allt'', sa jag till mamma. Jag tog den tyngsta kassen, fattade mod och åkte upp. Jag placerar den tunga kassen på golvet och ser mamma stå i rulltrappan med återstående kassar, hennes samt mitt handbagage (!!!!!!!!!!!!!!!) ''Det är fel på dig'', sa jag chockat. Vi kollade mer noga på vart vi kommit. En gång. En superlång gång. Långt där borta såg vi bagagevagnar ''Jag går i förväg och hämtar en'', sa jag och gick i förväg. Jag gick och gick och gick och gick .. och jag återvänder med en vagn till mamma. ''Vi måste ha två'', säger hon då ''Men ursäkta att jag inte kunde ta två då'', svarade jag irriterat. Vi gick och vi gick och vi gick ... Vi kom till en trappa. Både rulltrappa och vanlig trappa; alltså tack <3 Vi kom ner till bagageutlämningen och såg att vi fått band nummer tre. Vi tog en stor bagagevagn och alltså, detta var superkul: när flygplanet landar är ju alla helstirrade och rusar av planet. Klockan var väl nu runt ett kanske och det hade alltså gått ungefär en timme sedan planet landade och väskorna hade precis börjat rulla på bandet. HAHAHHAHHA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Vi fick våra två väskor före många andra som alltså stått där och väntat i ungefär en timme. HAHHAHHAHHA!!!!!! Skadeglädje :-) Så var det dags att gå en bit igen. Vi mötte pappa och diskuterade huruvida vi skulle ta tåget eller en taxi. Efter en del dividerande bestämde jag, ''Vi tar taxi. Det kommer aldrig att gå att få detta på tåget'' Vi går ut och går till Svensk Taxi. Han bryter på Finska och för att summera: vi har alltså två väskor, fem kassar med flaskor och annat samt två handbagage. En stor bil är det. En mycket skön taxibil. Jag hade åkt över Öresundsbron två gånger innan (när jag åkte till Berlin med min klass 2011) och detta var alltså tredje gången. Alla gångerna har det varit mörkt men det var ändå roligt. Oj, så stora kolumnerna är!!! Måste se till i framtiden att åka över i dagsljus också och pappa är inte längre så emot att köra i Danmark så vi får väl se :-) Taxin stannar utanför parkeringshuset i Hyllie och det kostade .... 800 kronor. Och vilken lättnad det var att åka taxi istället för att åka tåg. Det är bara en station med tåget men det är alltid jobbigt.
 
Oh well. Vi tar resan från början. Sista minuten var resan (den bokades i sista minuten också, på Lullaby's födelsedag den 2/5) Vi åkte med ett bolag vi aldrig åkt med förut. Turkiska detur och flygbolaget jettime hade vi heller aldrig åkt med. En äldre kvinna ombord svimmade så det frågades om läkare men det fanns ingen. Obehaglig händelse men när vi såg henne på flygplatsen mådde hon bra. Den danska kvinnan brevid mamma drack medhavt vin hela tiden. Flygvärdinnorna sa till henne men hon brydde sig inte. Paret bakom oss bråkade hela tiden. Han var full och flygrädd och hon mobbade hans rädsla. ''Nu ska vi se om vi klarar livhanken'', flinade hon bakom mig när vi skulle landa på Kreta. Superkul att höra, verkligen :)))
Superfina moln såg vi på väg mot Kreta:
Då vi åkte sent på eftermiddagen var det kvällning när vi landade på Chania's flygplats. Vi fick åka buss från flygplanet in till själva flygplatsbyggnanden (åh vad jag hatar att åka en sådan buss, inte lika jobbigt som på Heathrow däremot) Vi fick våra två väskor ganska fort och en ung man visade hur vi skulle gå till bussen. 50 meter sa han, nåja, mer som 550 meter .... Jag var lättad när den Svenska guiden berättade för två unga kvinnor att det skulle ta 1.30 till deras hotell för pappa hade kollat att det skulle ta tre kvart till vårt. Det vara bara det att tre kvart inte stämde. Istället för att gå av den där jäkla bussen fort gick människa efter människa av och till sist var det bara jag och mamma kvar. Två timmar tog det till vårt hotell. TVÅ TIMMAR!!?? Jag var så jävla arg. Det var totalt svart när vi kom in på själva hotellområdet. Som tur var tog en man våra väskor och mamma låste upp dörren. Värmen slog emot oss. Det var kvavt på rummet och svårt att andas. Mamma hade köpt en isté på planet. Det var hälften kvar och det delade vi samt åt vi några Anthon Berg choklad. Jag som bara druckit ett glas mjölk tidigt på morgonen den dagen var en öken. Så torr. Det fanns inga restauranger i närheten, som i orterna vi lämnat av, och det var bara att gå och lägga sig. Sängen tyckte jag var hård och jag fick inte luft. Hemma ligger jag alltid på golvet så jag bäddade helt enkelt på golvet framför sängen och där låg jag och försökte få luft och försökte svalna. Tillslut somnade jag ändå.. Vakande fram på morgonkvisten av stridsplan och det gjorde även mamma så vi gick upp och mamma kokade vatten. Vi hade ju inte köpt något vatten så vi fick använda kranvattnet. Vi vet ju att man inte ska dricka vattnet i Grekland men vi tänkte att eftersom vi ju har en lägenhet så kan vi koka det och då är det ju säkert att dricka. Om det kokade? Inte ett dugg. Vi drack det ändå. Smälte Anthon Berg choklad så att det blev någon slags chokladvattendryck. Gott som tusan var det. Efter frukosten gick vi ut. En liten promenad i det varma vädret. Guiden på bussen berättade att det var 37 veckan innan vi var där. Vilken himla tur att jag inte fyllde år då. Hur häftigt är det inte att det är snö på berget där borta??
Återvände till hotellet och tog en lunch i baren:
Jag åt en Pizza Margerita och mamma valde en Spaghetti Napolitana. Jag hade lovat mig själv hemma att jag skulle smaka pasta i Grekland. Jag kände inte alls för att smaka mammas mat men jag gjorde det. Jag har inte ätit pasta på flera år (jag skyller på flygplansmaten i Echonomy) och det var inte gott men jag smakade det och jag är sååå stolt över mig själv :D
Vi bestämde oss för att ta en tur in till det lokala centrumet. Det var såå varmt så vi stannade till på en restaurang som hette:
Jag valde en bananjuice och mamma en päronjuice. Päronjuicen tyckte jag var godare och mamma gillade min mer så vi bytte :-)
Och det som är så mysigt i Grekland att man på vissa restauranger får ett litet glas alkohol eller en liten efterätt och på denna restuarang fick vi detta som var superdupergott.
Dessa djur fick följa med :D Anki, Emil och Stampe (den lilla kaninen har inget namn vad jag vet)
Vårt hotell heter San Antonio och vårt rum var en tvårumslägenhet som såg ut såhär:
Och såhär:
Vi hade superfin utsikt från vår balkong:
Vi hade såklart även ett badrum (det jobbiga med Grekland är att man inte får spola ner toalettpappret och tydligen var Kreta väldigt mycket känsligare än andra öar jag besökt då guiden i bussen sa att det kunde bli översvämning om man spolade ner pappret och det satte en sådan press. Jag glömde såklart men räddade situatonen med toaborsten)
Vårt hotell såg ut såhär:
Det fanns ingen reception på vårt hotell vilket vi tyckte var väldigt märkligt. Det kändes som om att det bara var vi som bodde där. En dag kom det en guide till vårt hotell. Hon var finska och kunde knappt tala Engelska. Ingenting av det hon sa stämde. Vi skulle in till Chania nämligen och jag ville besöka H&M (maybe that's weird men jag ÄLSKADE verkligen H&M i New York City och jag köpte massor av Frozen saker bland annat) men hon visste ingenting om var det låg. Hon ritade en karta som inte alls stämde :( Min födelsedag firades nämligen inne i Chania ^^ Men det tar vi nästa gång :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Karin

Du får gärna kontakta mig, om vad som helst, på [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela