Forevermore

Degeberga Samlarmarknad

Publicerad 2017-07-16 17:50:00 i En Svunnen Tid, Mat & Sådant, Äventyr,

I flera år har jag velat besöka den men först det här året gjorde vi slag i saken och åkte till Degeberga Samlarmarknad. Vi körde så att vi var där fem över åtta. Redan då hade många bilar kommit.
Jag hade tusen scenarion i mitt huvud redan innan: hur folk skulle vara, priser etc. Vid anblicken av dessa bilar på en annan parkering så sa jag, ''Jag vill inte. Vi åker hem'' men så blev det inte.
Gång upp och gång ner. Mycket, mycket större än Degeberga Marknad tänkte jag innan jag kom på att det ju är Sveriges största antikmarknad.
Det fanns mest porslin och glas men även tidningar, vykort, leksaker, smycken, pengar.. Just det: måste skriva ut detta. I ett pengastånd fanns det en peng från 1718. 299 år gammal. Inte ens Marie-Antoinette var född 1718 för hon föddes inte förrän 1755 så, vad kostade då den där pengen från 1718? Hörde jag tio tusen? Hundratusen? Det hade jag gissat på. Pengen från 1718 kostade ynka 950kr ............. #ohmygod .......... Inte en chans att den är äkta. Välgjorda kopior javisst men inte äkta. En peng från 1654 kostade 2.400kr ....... ........... .......... #imdone
Vi åt sill med mos till middag. Det ösregnade när vi beställde maten och satt därför i ett skyfall när vi åt men jag älskar regn så mig gjorde det absolut ingenting <3
Det var perfekt med folk när vi kom. När vi hade sista gången kvar var det plötsliga tvärstopp i gången. Vi fick alltså stå i kö för att komma ur gången ... Frågor: 1) Varför har man hundar på en samlarmarknad, ja marknader över huvud taget? 2) Varför har man paraply när det är så mycket folk? Är folk rädda för regn? Det är ju helt vanligt vatten. Det är inget man direkt dör av?? Använd jacka i stället för paraply.
''Detta måste jag skriva i min dagbok'', sa jag till mamma när hon och jag lämat ett stånd i chock. Jag har absolut inget emot Barbie men det är Bratz som jag gillar. På hela denna samlarmarknad sålde ett stånd Bratzdockor. Jag blev såå glad för han hade minst tio stycken. Mamma frågade vad dockorna kostade och jag pekade på en av dom för att få svar. ''150kr. Från fyrtiotalet skulle jag tro'' ......... ...... .....
Bratz lanserades 2001 ...... Visserligen var han säkerligen runt 80år men man kan ju verkligen undra om han verkligen trodde på sig själv eller om han drog en lögn. Går det så går det ;-) När vi skulle köra hem hade så här många bilar kommit på parkeringen där vi parkerade.
''MEN HALLÅ, VAD KÖPTE DU DÅ???''' Det undrar ni kanske nu. Bland annat köpte jag bilder till mitt stereoskop. ''De kostar 20kr styck men du kan få alla för 200kr'' Så ja, jag köpte alla.
Bland flera andra intressanta motiv finns det här handkolorerade motivet från vad som ser ut att vara en lektion.
Jag hittade även ett fotoalbum. Det kostade också 200kr. 'Vad dyrt för ett helt vanligt fotalbum', kanske ni tänker här.
Bara det att albumet inte var tomt utan fullt av bilder från 1902, 1906, 1910..
Varav den här bilden snabbt blev min favorit ^^
Bilder som de ovan köpte jag flera utav. Ett stånd tog 10kr styck, ett tog 15kr styck, ett tog 20kr styck. För ett stort (bilden på familjen i detta inlägget är ett stort cabinet card) fick man i ett stånd betala 100kr styck (vilket är dyrt med tanke på att jag fick (av mamma) ett på en gårdsloppis för 15kr styck en gång) för att i ett betala 25kr styck. Men nog om detta. Förutom fotoalbumet blev mitt favoritköp dessa båda fashion plates. Alltså äntligen. Jag var på en antikaffär i Åhus för några år sedan. Jag frågade de kostade och hon svarade, ''De är inte till salu'' och det låter kanske harmlöst. Bara det att det var sättet hon sa det på + att hon hade fem-sex stycken i sin affär + att jag fick känslan att hon inte ville sälja dom till mig. Är det så svårt att sätta en 'inte till salu'-skylt på det som inte är till salu? Jag tror inte att jag behöver nämna att jag inte varit i den där antikaffären sedan dess och jag tror inte att jag behöver nämna att jag aldrig någonsin mer kommer att gå in i den och jag tror inte att jag behöver nämna att jag kommer att skratta den dagen den lägger ner. För den första betalade jag 75kr och för den andra betalde jag 100kr. Bätte att köpa en stor tavla med silkesinläggning för 100kr än ett stort cabinet card för samma pris kände jag ;-)
Jag är nöjd med mina köp och jag kommer förmodligen att åka dit nästa år igen. Mina fötter värker. Vi kom dit fem över åtta och körde därifrån kvart i ett. Då  var det folk på väg in på marknaden. Förresten, visst ser dessa moln ut att kunna släppa ifrån sig en tornado när som helst??
Vi körde om Lillehems Utegrisar den här Söndagen också men vi såg inte en enda gris. Märkligt men så skulle dom avveckla det också tydligen.

Kommentarer

Postat av: Matilda

Publicerad 2017-07-19 21:58:35

Wow så häftigt! Jag visste inte att det fanns något som heter samlarmarknad :0

Postat av: anonym

Publicerad 2017-07-20 12:59:45

hur mycket tjänar du på din blogg?

Svar: Ingenting.
Karin

Postat av: anonym

Publicerad 2017-07-30 21:49:20

Vad jobbar du med?

Svar: Ingenting.
Karin

Postat av: anonym

Publicerad 2017-08-03 22:28:13

hur tjänar du pengar då?

Svar: Det gör jag inte.
Karin

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Karin

Du får gärna kontakta mig, om vad som helst, på [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela