Forevermore

Tykarpsgrottans Julmarknad

Publicerad 2019-12-08 22:13:19 i Mat & Sådant, Äventyr,

Under mitt liv har jag många gånger varit i Tykarpsgrottan på guidade visningar men det var många år sedan jag var på deras julmarknad så idag var det dags.
Tykarpsgrottan är en gruva i södra Sverige där folk bröt kalksten från 1700-talet till 1888. Gruvan har varit öppen för turister sedan 1950-talet. Det är alltid 8 plusgrader i gruvan och den är 12 meter under jord. Intressant att notera är att om du har sett Astrid Lindgren's film Ronja Rövardotter så är scenen där Ronja träffar Birk i Mattisborgens ölkällare inspelad i Tykarpsgrottan. 
💛
Det var en del folk idag men inte så mycket som jag trodde.
Nödutgången som jag aldrig har sett användes idag som utgång.
Jag gillar verkligen marknader men det är någonting speciellt med julmarknader❣
Åt världens godaste sillaburgare😋
Det har ösregnat hela dagen och det blåste kallt men jag gillar sådant väder så det var toppen🙂 Synd det inte var snö dock för då hade vi haft tre meter allra minst..

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Karin

Du får gärna kontakta mig, om vad som helst, på [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela