Forevermore

Degeberga Samlarmarknad 2019

Publicerad 2019-07-21 22:22:00 i En Svunnen Tid, Mat & Sådant, Äventyr,

Tredje året för Degeberga Samlarmarknad för mig det här året. Vi kom dit 09.10 istället för 08.00 som vi kommit de senaste två åren men det gick ändå bra.
Mycket folk. Sveriges största antikmarknad.
Gång upp och gång ner, gång upp och gång ner och så kom regnet. Först bara litegrann, sedan ökade det och ökade och så kom haglet och ösregnet..
Vi fortsatte att gå gång upp och gång ner. När vi var färdiga med gångerna kände vi för mat och det blev sill med potatismos. Bild från 2017 Maten det här året leverades utan gurka. Jag valde bort rödlöken och valde till lite hovmästarsås.
Vi hade alltså gått klart alla de vågräta gångarna och nu hade vi de lodräta gångerna kvar. Vi hann kika lita och sen kom regnet igen och som det vräkte ner. Då kände vi, ''Nej, nu är det bra'' så vi började gå mot bilen. Blev riktigt blöta. Tog den här bilden snabbt innan regnet bröt ut på riktigt.
I skogen hörde vi åskan. Som den dånade, men det var inte hemåt så vi körde om Lillehems Utegrisar. Så himla söta <3 Hälften gris, hälften vildsvin.
''MEN HALLÅ, VAD KÖPTE DU DÅ???''' Det undrar ni kanske nu. Bland annat köpte jag två poesiböcker. De kostade 150kr styck.
Poesibok är något man hade förr och så skrev ens vänner små dikter eller ritade något fint till en, eller så kombinerade man, såhär;
Det häftiga med dessa poesiböcker är att de tillhört mor och dotter. Hur många har jag nu? Fem?
Denna bok från 1929 minns jag tyvärr inte vad den kostade. Under 100kr var det i alla fall.
Först trodde jag att det var en form av naturlära men det är mycket mer invecklat än så..
Exempel;
Jag köpte en kokbok från 1903 för 50kr (!!!)
Detta är min fjärde gamla kokbok. Har tidigare från 1885, 1895 och 1941. Recept från kokböckerna från 1885 och 1895 testade jag och mamma i höstas. Supergoda om än lite svåra att tyda och mäta rätt. Så himla coolt att testa gamla recept som är bortglömda idag. Sådant vi tar för givet idag såsom choklad och ananas var ju inget man direkt kunde gå och köpa närsomhelst tillbaka då.
Sen köpte jag för 150kr två böcker som beskrevs såhär;
Victor Hasselblad var kamerakonstruktör och initiativtagare till Hasselbladskameran 1948. År 1962 utsåg NASA Hasselbladskameran till sin officiella ”rymdkamera” och de användes senare av astronauterna på månen. Exemplar av kameran lämnades även kvar på månen för att ge plats åt prover. Dessa böcker är alltså skrivna av hans hushållerska och det är låttexter som Gerda antagligen har haft i visböcker och sedan skrivit av sina favoriter. Så himla coolt. Denna låt är även känd som 'I En Sal På Lasarettet' och den handlar alltså om en flicka som har tuberkulos. Lyssna på den HÄR.
Vidare..
Så himla fint skrivet dessutom;
Hittade även denna. Häftig tänkte jag och visade pappa. Han berättade att Hasse och Tage gjort en inspelning av den. Lyssna på den HÄR.
Vidare..
Jag tänker ofta på hur det skulle vara om elektriciteten försvann. Så många saker man inte skulle kunna göra då; inte ta ut pengar, inte handla med kort eller swish, inte tanka bilen..
Köpte även ett fotoalbum för 150kr. Har en del innan men kunde inte motstå detta.
Stiligt;
Jag undrar alltid om personerna är släkt med varandra.
Det ingick även större bilder i priset av fotoalbumet, inkluderat denna;
Jag köpte även fem stycken stora cabinet cards för 20kr styck. Jag önskar jag visste vad deras grupp hette;
Jag har en masa cabinet cards sedan tidigare och bestämde hemma att jag skulle fokusera på ovanliga och den här där dessa två läser Dagens Nyheter, alltså den ville till mig.
Likaså den här. Hon skrattar och de verkar ha det mycket trevligt. Inte jättevanligt på gamla bilder.
Liksom den här där pappan sågar. Önskar så att jag visste den exakta adressen så jag kunde kolla på gatuvy och se om verandan finns kvar.
Denna tjusiga dam. Jag älskar hennes klänning <3
Och sen, för 90kr, Rin Tin Tin nummer 11 från 1960.
Det är inte den hund vars grav jag sett men det är ändå Rin Tin Tin;
Är mycket nöjd med vad jag hittade. Lite trist att vi inte kunde gå i de lodräta gångerna men så kan det vara. Tips om ni ska dit någon gång; de tar inte kort, eller jo matvagnarna gör det. Endast swish och kontanter accepteras. Känner mig mest bekväm med att betala med kontanter men man gör ju som man vill.

Kommentarer

Postat av: Evahle - en blogg om psykisk hälsa

Publicerad 2019-07-25 11:09:37

Verkar som en rolig marknad :)

Svar: Väldigt rolig. Massor av häftiga saker att titta på.
Karin

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Karin

Du får gärna kontakta mig, om vad som helst, på [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela