Forevermore

Diana

Publicerad 2019-09-12 21:57:00 i En Svunnen Tid,

Jag har skrivit om Diana förut men jag vill reintroducera henne med ett mer propert inlägg. Hon heter alltså Diana, dockan jag köpte när jag var i New York City 2015. Antikaffären Obscura Antiques & Oddities var anledningen till att jag bokade resan från första början. Jag minns inte hur jag hittade den men jag vet att jag googlade 'unusual places in new york city' så kanske var det på den vägen. Minns dock inte varför jag googlade just det. Bilderna berättade om någonting speciellt och känslan av ett måste växte till ett ska. 
 
Obscura Antiques & Oddities låg (den verkar ha flyttat?) i ett väldigt skumt kvarter och jag kände direkt att jag ville därifrån. Mamma övertalade mig att gå in i affären och männen hälsade vänligt. Jag och mamma var de enda kunderna. Jag tror att vi var där i ungefär en och halv timme. Där var så mycket jag ville ha. Ett gammalt skrivborn från 1870-talet, djur och människofoster i formalin, uppstoppade djur, medicinburkar, instrument för amputation, benproteser från första världskriget etc etc. Inklusive en mykcket gammal appäls jag ångrat i efterhand att jag inte köpte. Där var också en slags kruka med en massa olika dockor. Alla var obehagliga. Dockor har jag läst så många hemska berättelser om, men så var Diana där. ''Här ska inte ni vara'', viskade jag och tittade på henne.
Jag föll direkt. Mörkgrönt är ju en väldigt fin färg och hon passade inte in bland de obehagliga dockorna hon låg under. Tillsammans med en hel del annat följde hon med mig till hotellet. Obs, hur coolt är det inte att jag fick en t-shirt och två nyckelringar där det står Obscura Antiques & Oddities NY bara för att jag köpte så mycket? Så snälla🙂
En gång i tiden har hon haft en hatt och ett paraply eller ett koppel, för hon har en liten krok i handen som syns lite på bilden ovan.
Jag har ingen aning om hur gammal den här dockan är. Mina instinkter säger mig 1870-talet men hon kan mycket väl vara gjord mycket senare än så..
Hon är komplett med underkläder, underkjol, strumpor och skor varav skorna är det enda som är sköra. Hon kostade $65 (ungefär 650kr) I början var jag rädd att hon inte skulla vara där hon är, att hon skulle vara flyttad eller att det skulle ligga en lapp ... eh ah.. Hon har inte hemsökt mig, än. Hon verkar väldigt snäll och jag är väldigt glad åt henne. Hon fick namnet Diana efter Anna Godbersen's bok Deluxe (The Luxe SeriesDiana i boken är lillasyster till en av huvudkaraktärerna Elizabeth. Deras pappa lämnade stora skulder efter sig då han gick bort så för att rädda familjen från gatan tvingas Elizabeth att gifta sig med Henry. Det är bara det att Elizabeth är förälskad i familjens kusk William.. Diana är förälskad i Henry och han är det samma i henne. Samtidigt så tänker Penelope, Elizabeth's bästa vän, ut en framtid med Henry.. En väldigt spännande bokserie som består av fyra böcker och som handlar om överklassfamiljer och deras tjänstefolk, med perspektiv utifrån båda delar. Utspelar sig i New York City från 1899-1900.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Karin

Du får gärna kontakta mig, om vad som helst, på [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela