Forevermore

1903: Brynt Hvitkålssoppa

Publicerad 2020-02-04 21:46:00 i En Svunnen Tid, Mat & Sådant,

Mamma köpte ett vitkålshuvud för en tid sedan. ''Vi kan göra vitkålssoppa'', sa hon då ''Från din bok'', sa hon också. Den 25/10 gjorde vi vitkålssoppan för första gången. Jag köpte kokboken på Degeberga Samlarmarknad i somras. Tryckt 1903 är den och 50kr kostade den.
Den är anpassad för det borgerliga hemmet vilket betyder mellanklass. Den är fastställd av lärarinnan Fröken  Mia Grahn med hjälp av lärarinann Fröken Elisabet Östman på Fackskolan för huslig ekonomi i Uppsala. Jag antar att den kanske någon gång har haft ett pappershölje som vissa böcker har för den är anonym förutom på ryggen.
Jag kan inte med ord beskriva känslan av urklipp och handskrifter i gamla böcler. Jag älskar det så mycket.
Längt bak i boken finns det information om kurser. Ja tack. 117 år för sent bara... Kurs A; 100kr 1903 blev 5.679kr 2019, 200kr blev 11.358kr. Kurs B; 175kr blev 9.938kr.
Kurs C; 110kr blev 6.247kr, 45kr 1903 blev 2.556kr. 50kr blev 2.840kr och 25kr blev 1.420kr. Kurs D; 95kr blev 5.395kr, 265kr blev 15.050kr så ja, ganska så dyrt men vilken uppevelse. Tänk att åka tillbaka, gå någon av dessa kurser och sen komma tillbaka till 2020 med den kunskapen. OMG😎
Här har vi resulatet av soppan förresten; Brynt Hvitkålssoppa. Jag undrar hur Mia och Elisabet hade reagerat om dom 1903 vetat att jag skulle äta deras recept 117 år senare... Kanske dom vet?
Mamma säger att den smakar precis som mormors vitkålssoppa. Tyvärr har vi inget recept på den men hon hade havregryn i så det ska vi testa nästa gång. Och varsågoda; receptet från 1903 ifall någon vill testa🙂
(Vi lät inte soppan koka i tre timmar, den kokade omkring en halvtimme bara och då var kålen mjuk och fin och buljong använder vi Knorr - Grönsaksbuljong)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Karin

Du får gärna kontakta mig, om vad som helst, på [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela