Forevermore

After The Ball

Publicerad 2020-02-21 23:21:00 i En Svunnen Tid, Musik,

Antikrundan gick igår och en familj äger en gammaldags musikmöbel. 30.000kr blev den värderad till vilket enligt mig är alldeles för lite för en sådan vacker möbel som dessutom fungerar fortfarande.
Men vad skådade mitt öga?
'After The Ball' skrevs av Charles Kassel Harris 1891 och släpptes 1892. Den blev omedelbart en enormt stor hit. 'After The Ball' handlar om en gammal man som får frågan av sin brorsdotter/systerdotter om varför han är ensam och inte har familj. Han berättar då historien om balen han var på med sin käresta när han var ung där han ser henne pussa en man. Trots hennes förklaringar lyssnar han inte och gifter sig aldrig. Först flera år efter hennes död visar sig mannen vara hennes bror. Jag följer en YouTubekanal, guyjones, och det var där jag hörde låten första gången. Sjungs av George J. Gaskin som var en av 1890-talets populäraste artister i Amerika.
Det är inte hela låten. Enligt beskrivningen av denna video under sjungs den av Fred Feild, en sångare som brukade sjunga notbladstexter. Jag hittar ingen information om honom tyvärr.
Låtskrivaren Charles sjöng också in låten strax innan hans död.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Karin

Du får gärna kontakta mig, om vad som helst, på [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela