Forevermore

''Krokodilkällaren''

Publicerad 2020-01-31 11:29:22 i En Svunnen Tid,

Min mamma har världens coolaste arbetsplasts. Hon arbetar i en gammal byggnad med kakelugnar och takmålningar och spegeldörrar och fiskbensparkett och alltså... Jag önskar att jag bodde där för det är så himla fint att jag inte kan beskriva det med ord, men det här inlägget ägnar vi åt någonting mer ovanligt🙂 Mamma berättade för mig om 'krokodilkällaren' En arbetskamrat och hon hade varit där nere och torkat vatten en gång i 2000-talets början. Hon mindes inte exakt var den här källaren fanns och frågade därför en på sitt arbete och han visade henne en lucka i ett litet utrymme som används till förvaring.
Och som ni säkert förstår så var det ju såklart någonting jag var tvungen att utforska. Jag skulle hjälpa henne med olika saker på hennes jobb och vi avslutade med att kolla in luckan. Först hade vi fel borr i skruvdragaren hemifrån, men följande vecka åkte vi dit igen. Att ta bort skruvarna med skruvdragaren var inte så svårt som jag trodde men luckan satt fast. Handtaget drog jag i så hårt att jag fick använda sex plåster då det blödde så mycket. Jag var arg och ledsen, min hand värkte, tiden rann iväg och jag hade panik. Men så, ''Har ni inte en kofot?'', frågade jag mamma. Det hade dom och vi hämtade den. Försiktigt bände jag upp luckan och den klarade sig hel och visade ...
Min genuina reaktion.
Smal, eh ah, det var den verkligen men ner kom jag. Den satt inte jättebra fast och jag ba, ''Om jag dör, räddar du mig då eller ska jag ligga där nere för alltid?'' varpå mamma svarade att det nog inte var en bra idé att gå ner men ner skulle jag. Jag satt på golvet med benen på trappan och kände hur ostabil den var.. Och jag ställde mig och den höll.
Direkt när jag kommit ner för trappan såg jag framför mig en annan trappa. Blockerad. Två ingångar alltså, hmm....
Gången ledde in i ett litet rum med ett igenmurat fönster..
Med en gammal Åhus Absolut flaska liggandes i fönsterkarmen.
Litet och litet förresten, ganska stort var rummet.
Vidare genom en liten gång.
Och så rundade jag hörnet och ....
............... WHAAT??????????? ........... 
 Det rummet var större med fönster som också var igenmurade.
Är det här huvudkällaren där man konstrollerade uppvärmningen? Varför är fönstren igenmurade? Varför är trappan igenmurad? Så många frågor. Jag önskar jag hade en tidsmaskin eller att man kunde blinka och se exakt hur det såg ut här för ett hundra år sedan, eller äldre?? Tänk att få se människorna leva och arbeta.
 
Och nej, någon krokodil såg jag inte😉 Förväntade mig seriöst att se en. Mamma följde inte med mig ner. Tänk om jag hade hittat ett skelett? Synd bara att det inte fanns någon tavla med information om vad detta varit för typ av källare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Karin

Du får gärna kontakta mig, om vad som helst, på [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela