Forevermore

Kamtjatkakrabba

Publicerad 2017-06-05 17:36:00 i Mat & Sådant, Tips,

''Det är såna jag hade fiskat i Alaska'', sa jag till mamma vid fiskdisken på ICA Maxi förra Söndagen. När jag var ett barn vid höjden älskade jag nämligen ett program som heter Deadliest Catch och som handlar om krabbfiskare i Alaska för det var en krabbas ben som låg i fiskdisken. Förmodligen var det hoss min mormor som jag såg det där programmet (hon hade alla kanaler man kan tänka sig då hon bodde i lägenhet) och Deadliest Catch trollband mig verkligen. Jag läste på om det tuffa arbetet som är det andra av världens tjugofem farligaste jobb. Att bara vara ute i två till fyra veckor och tjäna ungefär 380.000kr lockade mig inte det minsta - det var äventyret som ropade på mig. Men som alltid. Jag har min värk och att jag som kvinna skulle jobba med att fiska krabba i Alaska blev till slut bara ett fragment. Men så, efter alla dessa år har jag nu äntligen ätit Kamtjatkakrabba, som är namnet på krabban de fiskar där borta i delstaten som blev delstat först den 3/1 år 1959 .. förutom just det faktum att just krabban jag åt inte är fiskad just där utan uvanför Norge någonstans. Och den var verkligen god. Inte det vita köttet men det röda ligger på listan över det godaste jag någonsin ätit. Det tyckte min mamma också. Även min pappa. Dyr är den. Mer än dubbelt så dyr som ål men då och då kommer vi att köpa den. Uppehåll över sommaren (skaldjur är svåra alltså) och så ses vi (förhoppningsvis) i Oktober igen. Någon mer än jag som undrar vad de gör med allt som inte blir sålt i fiskdisken förresten? Slänger de allt, får personalen köpa det till ett rabatterat pris eller sjänks det till de hemlösa?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Karin

Du får gärna kontakta mig, om vad som helst, på [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela