Forevermore

Markaryd Samlarmarknad

Publicerad 2019-08-26 21:25:00 i En Svunnen Tid, Äventyr,

Igår var jag i Markaryd, på deras samlarmarknad. Det var första gången jag var i Markaryd. Vi kom dit halv tio. De öppnade åtta och vi planerade att vara där då men ibland blir det inte som man tänkt sig och tur var det för trots att det inte syns på den här bilden var det massvis med bilar när vi kom dit. Mulet var det när vi kom och ganska kyligt💓 Men tyvärr kom solen efter ett tag :/ Den vita skåpbilen hade registreringsskylt från Ryssland (!)
Inte alls lika mycket folk som Degeberga och dessutom mycket mysigare.
Här fanns allt möjligt.
Vi körde därifrån kvart över tre. Den stängde tre men vi var tvugna att dricka innan vi åkte hemåt så därför var vi kvar på parkeringen men vi var inte de sista iväg.
Och det här köpte jag;
Tryckt 1889 men tyvärr minns jag inte vad den kostade :/ Den är i alla fall verkligen intressant.
Och den har väldigt fina bilder.
Även ett kapitel med en massa olika sjukdomar.
Ännu en kokbok🙈 Tryckt 1911 och kostade 25kr (!) 1.50 1911 motsvarar 79kr i dagens penningvärde.
Måste verkligen testa dessa recept.
Något jag verkligen älskar är noteringar, urklipp som kan hittas i böcker💛
Min andra bok tryckt 1819 och den kostade 100kr. Det är en bok om geometri.
Här har vi anteckningar💜 Älskar handstilen.
Väldigt komplicerad men också väldigt intressant.
Köpte även mina två första ferrotypi bilder 10kr styck (!)
Hittade det här halsbandet och var tvungen att ha det. Minns inte vad det kostade utan var bara så tagen av att hitta det här på en samlarmarknad. Det är ett litet kort, ess på svenska, ace på engelska och Ace är Thomas' mellannamn..
Detta vykort har någon gång klippts itu och jag undrar verkligen varför..
Det här vykortets blommor är gjorda av tyg .. det är väldigt mjuka.
Hittade även det här häftiga vykortet.
En lucka på framsidan avslöjar det här. Häftig detalj.
Ett cabinet card för 30kr. Älskar alla jag har och alla är speciella men det är häftigt att bilden togs i just det ögonblicket hundens tunga sticker ut💖
Bild till mitt stereorskop som visar Yellowstone, 10kr kostade denna.
Med denna beskrivning på baksidan.
Hittade även en fullmåne. Fick den då jag köpte tre cabinet card av honom. Så häftig att kolla på i mitt stereorskop😎 Det blir en 3D-effekt och månen liksom svävar i det svarta - wow, även texten under månen blir i 3D.
Hittade även ett kort, reklam för Toy Story 2. Jag vill verkligen se fyran. Har läst flyktigt att den ska vara väldigt sorglig så jag är körd haha (🙁) 10kr om jag inte minns fel.
En man som läser som läser Svenska Morgonbladet. Det var Sveriges första kristna tidning. Den grundades 1890 och lades ner 1958. Tror att denna kostade 10kr.
10kr för denna bild också.
Med beskrivning på baksidan.
Tryckt 1907 är denna bok. Minns tyvärr inte vad jag betalade för den.
Någon har någon gång ritat denna fågel och jag älskar den💛
Och här står om hela världen, däribland såklart sverige.
Köpte även dessa kort, 10kr styck? Det är samma byggnad, samma människor men den ena är klippt för att passa i en ram och den andra är orörd.
75kr kostade denna bok.
Detaljer från tidigare ägare älskar jag och hennes handstil är ju underbar💜
Ebba, eller någon annan har också pressat blad och blommor. Såna detaljer är ju underbara💛
Och bilderna är så charmiga.
Den här kvinnan talade till mig så jag var tvungen att ha henne💖
Detta kostade 40kr. Systrar?
När man inte vet vad man ska skriva på ett vykort kan man kika i den här. Tryckt 1904, den kostade 40kr. 60 öre år 1904 motsvarar 2019 35 kronor.
Här har vi ett exempel.
Jag köpte även en brevpress. Denna kostade 50 kronor.
Den är extra häftig för när man håller i den och rör den så blir det som en 3D effekt.
Markaryds samlarmarknad var mycket trevligare än Degeberga. Mycket mindre folk men också mycket trevligare. Däremot hade jag en extrem huvudvärk ... men ändå värt det.

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2019-08-27 08:46:07

häftiga grejer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Karin

Du får gärna kontakta mig, om vad som helst, på [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela