Forevermore

Snedronningen på Tivoli

Publicerad 2019-12-28 23:07:00 i Resor, Äventyr,

Många, många gånger har jag åkt över Öresundrsbron med tåg. Många, många gånger har jag varit frusterad över att behöva stå, att vara yr, och jag har dessutom svimmat en gång så när jag en kväll i November (?) flyktigt hörde på TV att Snedronningen skulle sättas upp på Tivoli och att Drottning Margrethe II av Danmark designat kläderna, var det egentligen redan bestämt att det skulle bli Taxi ifall vi nu skulle till Köpenhamn. Det var mycket ångest innan jag ens nämnde att jag verkligen ville dit. Jag har inte varit utomlands sedan i Maj 2017 och trots att klasskamraterna bestämt hävdade att Danmark inte är utomlands så är det utomlands. Jag visste att mamma och pappa inte skulle gå med på det. Jag har blivit lovad saker så många gånger att jag verkligen försökte att inte hoppas men så den 6/12 beställde vi biljetter till både Frost 2 och Snedronningen🙂 Taxi beställdes att hämta upp oss utanför Hyllie. Pappa vill inte köra i Danmark så det var aldrig något alternativ. Det var kul att se betalstationerna på nära håll. Brobilderna är tagna av pappa🙂
Kolumnerna är verkligen mäktiga.
På väg mot tunneln. Intressant fakta: I underjorden, i tåget, slår det alltid lock för mina öron men inte i taxin🙂
Anlände till ett kyligt Köpenhamn, taxin stannade utanför Build-A-Bear och japp, helt rätt, jag var förlorad i Frost 2 redan innan vi ens kom in genom dörren... Inga Toy Storykläder, inga Secret Life of Pets 2 kläder men två plagg av Lejonkungen och allt med Frost 2 följde med hem. Trots att mina föräldrar kallar mig värdelös och skriker på mig väldigt ofta för småsaker är jag ändå tacksam för att jag fick allt med Frost 2 inne på Build-A-Bear❣ Det var väldigt fint dekorerat inne på Tivoli. Snön är tyvärr inte äkta. Den var som en mjuk massa.
Det var mycket folk inne på Tivoli. Byggnaden är Tivolis Koncertsal där föreställningen ägde rum.
Titta va fin💕 Den där i bakgrunden kallas Demonen och ja, jag har ju inte åkt den kan jag ju nämna. Ända sedan jag såg Final Destination 3 har jag varit rädd för berg och dalbanor.
Vi satt på rad 7 och såg så här bra🙂 Inga bilder fick man ta och det respekterade jag. Ca. 2 timmar varade baletten med en paus på ungefär 20 minuter. Helt fantastisk. Jag satt som förtrollad hela tiden och tiden bara flög iväg. Jag kan inte förstå att jag har sett en balett, jag kan inte förstå att jag har sett Snedronningen - något jag varit fashinerad sedan början av 2000-talet när Sagoberättaren gick som barnprogram.
Också superkul att åka över Öresundsbron i dagsljus🤗 Förut har jag bara gjort det i mörker. Tänk att jag minns när man åkte båt mellan Sverige och Danmark. Det som satt sig mest i minnet från båtresan är spelautomaterna och en lång vit och rosa marshmallowremsa. Den var delikat. Jag har inte sett den i någon affär på många år. Godisaffären i stan hade den längst tid men dom la tyvärr ner för länge sedan. Det är trist när man minns saker från sin barndom som man älskade, som man vill testa igen och så finns de inte.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Karin

Du får gärna kontakta mig, om vad som helst, på [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela