Forevermore

Barndomshemmet eller Emigrantens hemlängtan

Publicerad 2019-05-09 12:21:00 i En Svunnen Tid, Musik,

Jag äger ett gammalt vishäfte från 1919 och vid igenomtittning i det fann jag en visa vid namn Barndomshemmet, även känd som Emigrantens hemlängtan (och av mina föräldrar känd som Där som sädesfälten böja sig för vinden) När jag läste igenom texten så tyckte jag att jag kände jag igen att jag hört den någongång och sökte därför på YouTube för att se om någon kanske spelat in den. Och visst fick jag en massa resultat. Med mycket förväntan lyssnade jag så på dessa resultat OCH ALLA SJÖNG FEL OCH DET GJORDE MIG SÅ ARG.
Nedanför är alltså texten från mitt vishäfte. Många sjöng, 'granskog lyser bakom den' och 'stod den lilla röda stugan' och ett resultat hoppade helt fräckt över hela första refrängen.. Utryckte min frustration över mina föräldrar och de sa, ''De har försvenskat låten'' JAHA OCH VARFÖR??
Värt att nämna är också att låten är översatt från originalspråket engelska där den heter 'On the Banks of the Wabash, Far Away' Den spelades in 1897 av George J. Gaskin och blev Indianas officiella delstatssång den 14/3 1913. Lyssna på den låten genom att klicka HÄR.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Karin

Du får gärna kontakta mig, om vad som helst, på [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela