Forevermore

Regalskeppet Vasa

Publicerad 2020-08-10 17:05:00 i I Historien,

På den här dagen 1628, för 392 år sedan, sjunker Regalskeppet Vasa och minst 30 människor mister livet.
Sinking of the Vasa av Andrew Howat
Vasa beställs, tillsammans med tre andra fartyg, i Januari 1625 av Gustav II Adolf. Vasa ska bli 'det mest skräckinjagande krigsfartyget som världen skådat' och den holländske skeppsbyggmästaren Henrik Hybertsson och hans affärspartner Arendt de Groote får uppdraget. Henrik är sjuk redan 1625 och samma sommar lämnar han över ansvaret till sin assistent Hein Jakobsson. Henrik dör mindre än ett år efter uppdragets påbörjan. Vasa blir färdigt under våren 1627. Hon är 69 meter lång, mer än 50 meter hög från köl till stormastens översta spets. Hon har tio segel, 64 kanoner och väger 1.200 ton.
Sommaren 1628 testas Vasa då trettio män ska springa från den ena sidan av skeppet till den andra sidan för att undersöka hur stabil hon är men testet avbryts då Vasa kränger. Trots varningsklockorna är runt 200 personer ombord några månader senare. Det är dags för jungfrufärd. Endast 1.300 meter från hamn välter en kastvind skeppet och vatten forsar in. Minst 30 män dör, men kanske så många som 50. Ingen vet säkert. En utredning om olyckan startar. Kapten Söfring Hansson känner ingen skuld. Många anklagar skeppsbyggmästaren Henrik som alltså har dött innan Vasa ens färdigställts. Bekvämt att skylla på en död man tycker många.
 
Under många års försök att bärga Vasa och det som fanns ombord lyckas, tack vare att dykarklockan uppfinns, ett team som leds av Albrecht von Treileben och Andreas Peckell dyka ner och hämta upp de flesta av Vasa's 64 kanoner 1663. 1920 söker två bröder, Simon och Leonard Olschanski tillstånd för att bärga skepp mellan Beckholmen och Tegelviken i Stockholm. De vill spränga vraken och därmed få virke till att tillverka möbler. Myndigheterna säger nej vilket är tur för inom området där bröderna vill bärga vrak ligger Vasa.
 
Efter flera år av forskning och många turer i en motorbåt i Stockholms ström får mariningenjören Anders Franzén den 25/8 1956 slutligen upp en bit trä av svartek. Den har legat i vattnet i många hundra år. Anders har hittat Vasaskeppet. I September 1956 leder Per Edvin Fälting uppdraget att bärga Vasa. Hamnen i Stockholm användes en bra bit in på 1900-talet som en plats att tömma sopor och latriner i. Vattnet är således syrefattigt och fiskar trivs inte men detta är anledningen till att skeppet bevarats så väl. Den 20/8 1959 lyfts Vasa ur den dy hon legat i 331 år. Med hjälp av vajrar och flytpontoner flyttar man Vasa under vattnet i arton etapper och i September 1959 ligger hon så vid Kastellholmen på sjutton meters djup. Den 24/4 1961 dras Vasa upp ur vattnet och nyheten blir förstasida över hela världen. 1963 begravs skelettdelar av elva människor.
16/2 1962 visas Vasa för första gången i ett nybyggt museum vid namn Wasavarvet. 439.000 människor löser biljett för att få se skeppet. I April 1962 insér man att trä som legat i vatten och torkar spricker. För att stoppa det från att hända konserveras Vasa med polyetylenglykol. Detta görs i etapper och håller på i sjutton år. 1989 öppnas den grav som grävdes 1963 för att undersöka skelettdelarna. Med hjälp av tiden som gått och utvecklingar har man kunnat se hur de döda såg ut när de levde, vad de åt och vilka sjukdomar de haft.
Denna man kallas Adam. Han var 35-40 år när han dog och han var 1.65. Han var en vanlig sjöman. I sin ungdom fick han ett slag i ansiktet som bland annat knäckte hans näsben. Foto taget av mig i Maj 2014. Minns jag drömde mardrömmar för de var så välgjorda..
 
15/6 1990 invigs Vasamuseet i Stockholm. 1980 har 384 förslag kommit in i en arkitekttävling om att få bygga museet. Hidemark Månsson Arkitektkontor AB från Sverige vinner. Nu bilder från när jag var på Vasamusset senast i Maj 2014.
Att vandra runt på Vasamuseet är magiskt. Flera gånger har jag varit där. Minns att det lukade illa när jag var liten men då, i Maj 2014, luktade det gott.
'Han klämdes fast'
Hur sjukt är det att dessa kläder fortfarande finns kvar???
Verkligen en inblick i det förgångna.
Magnifika träsniderier.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Karin

Du får gärna kontakta mig, om vad som helst, på [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela