Forevermore

Kyrkan i Källs Nöbbelöv

Publicerad 2023-07-03 21:41:19 i I Historien, Äventyr,

I en second hand affär i slutet av maj köptes denna tavla.
Tänkte direkt på Tings Nöbbelöv men pappa sa han med 99% säkerhet visste att det aldrig funnits någon kyrka där. Det fanns alltså en procent chans att han hade fel. Texten på baksidan gav dock en ledtråd;
Pappa googlade och läste och fann information. Denna kyrka låg i Källs Nöbbelöv. Den första kyrkan där invigdes ca. 1180 och revs 1881. 1881 byggdes kyrkan på tavlan. Den stängdes 1947 och i juni 1957 föll dess torn. Varför kyrkor rivs kan ha många orsaker. De kan vara i dåligt skick eller vara för små eller för stora eftersom församlingen växer och krymper genom tidens gång. Nya kyrkan på plats invigdes den 13:e december 1959. Källs Nöbbelöv ligger mellan Eslöv och Landskrona och det var inte långt dit från Helsinborg så samma dag som den kyrkogården besöktes besöktes denna nya kyrka.
Pappa hade läst till sej att denna nya kyrka vänts på så att det som nu är framsidan (bild ovan) nu är baksidan och att baksidan (bild nedan) alltså då var framsidan.
Blev helt snurrig på plats när jag försökte finna de gravstenar som finns med på tavlan. Jag hittade de alltså inte. Foto taget troligtivs innan 1910 och då gravrätten förfaller efter 25år finns de troligtivs inte kvar. Var rejält slut efter Pålsbo däremot så nästa gång ska jag undersöka mer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Karin

Du får gärna kontakta mig, om vad som helst, på [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela