Forevermore

De kallar det änglavakt

Publicerad 2016-09-07 09:48:00 i Allmänt,

Det är Söndagen den 28:e Augusti 2016 och klockan visar bortemot halv nio på morgonen. Jag vet inte varför jag vaknar men jag sätter mig i min säng och ser precis böcker flyga ut från högar nära bokhyllan i andra änden av sovrummet (hej jag heter Karin, är tjugo år och sover på golvet i mina föräldrars sovrum) eftersom jag konstigt nog känner mig säker där) Mamma frågar skräckslaget, ''Vad var det!?'' och pappas svar kommer kort därefter, ''Det är ... brandvarnarna ... Åska ... Det är en direktträff'' och inte förrän då hör jag brandvarnarna. De tjuter och jag vill att de ska sluta tjuta och att det här bara är en mardröm. Men det är det inte. Rök har fyllt sovrumemt på 0.01 sekunder (det var en tryckvåg när blixten slog ner och det är därför högarna med böcker flög ut på golvet) Pappa rusar upp på vinden för att titta (vilket man absolut inte ska göra om man misstänker brand) men han ser inget och ringer 112. Under tiden har jag och mamma flyttat oss från liggläge till vardagsrummet som ligger i ett dis på grund av röken. Det luktar illa. Det luktar bränt. Jag tar en hoddie från hallen och drar på mig den ovanpå min pyjamas. Jag tar mina iPhones + deras laddare och går in i mitt rum. Jag är inte vid medvetande men jag tar några mjukdjur samt Diana för det är vad som finns i mitt huvud just då. Många är de gånger jag funderat på vad jag ska ta med mig ut vid en brand. Den här gången ser jag inga lågor och kanske därför var det så pass enkelt att välja. Det är lätt att välja, som om någon väljer åt mig. Röken orsakar smärta, mina ögon sticker och jag tappar andan. Jag lägger mina saker på uteplatsen under tak (det ösregnar och åskan mullrar) Jag går mot köket som i en dröm och får en panikångestattack när jag ser att mina kaniner mår hur bra som helst. Jag hjälper min pappa att bära deras burar till garaget, som tur är ett skyddsrum och efter att ha lämnat dom i garaget och kollat så att de verkligen mår bra går jag för att hämta mina saker på uteplatsen. Jag blir förbannad när jag märker att pappa låst garaget och inte syns till, går in i huset, ber min mamma öppna garaget och då hör vi brandbilarna. Det känns så lugnande att se dom. Från det att pappa ringde tills det att de kom tar inte alls lång tid. De undersöker huset, letar värme med en värmekamera. Sjuksköterskor undersöker oss i garaget, frågar hur vi mår, tar blodtryck och så där. Brandmännen kommer och säger att det är säkert att gå in.

Med tanke på vad som kunde hänt känns det vi förlorade inte viktigt men: vår antennkabel är nästan helt borta (lokala bränder som tack gode Gud släckt sig själva) (till och med röret i väggen där den gick är helt borta vilket förklarar tryckvågen), brännmärken på väggar (där antennkabeln en gång gick) i vardagrsummet och i mitt rum (som är värst drabbat - oklart varför), vår älskade tjocktv (köpt i Mars 2006!!! - varför slänga något som fungerar liksom) har tyvärr somnat in och det har även vår DVD-spelare, ett par datorhögtalare + skrivaren (men mina föräldrars bärbara dator som båda var inkopplade i mår hur bra som helst??), vår älskade VHS-spelare (nu jäklar blir det jakt efter en på second hand affärer) Vissa saker kan vi inte kolla förrän vi har fungerande apparater såsom alla videobanden (magnetfältet kan ha skadats men vi håller tummarna)

Pappa har senare berättat att han gick upp tidigt den morgonen och drog ut vår antennkabel plus våra datorer från vägguttagen (min lycka när han sa det är obeskrivlig) Mitt rum är värst drabbat men min dator, mina högtalare och min platt TV fungerar perfekt) Han hade också kollat var åskan befann sig ( blitzortung.org och dmi.dk) Han hade gått till sängs igen, vaknat till och hört åska långt borta. Han hade somnat igen, vaknat en stund senare och hört en knall långt borta men ändå närmare än förra och precis tänkt att han ska gå upp när han hörde den enroma BOOM som jag helt missade (jag har enorma svårigheter att somna men när jag väl sover, då sover jag verkligen)

Det finns två typer av blixtar: varm och kall. Varma blixtar flimrar länge och därför är risken för brand enormt stor. Vi hade därför en kall blixt på besök. De slår ner men sen blir det inte så mycket mer. Vissa säger att det är änglavakt, den enorma tur vi hade, sen om det är ens förfäder som sitter på nåt moln och vakar, det tror jag inte.

Om ni inte har det är jordfelsbrytare väldigt bra att ha om ni bor i hus. De smäller av vid såna här tillfällen. Vi gjorde allt rätt, drog ut sladdar men ändå hjälpte det inte. Tänkte visa bilder på hur det kan se ut. Detta är mitt rum före det var rengjort av en firma som kom redan samma dag. En del redan utflyttat.En del av vad som fanns i mitt rum som blev förstört. Titta på den stackars nallen :( Han köptes i Florida 2012 och jag var genuint på den resan så det är extra sorgligt att han förstörts men jag ska såklart spara honom.Det här är var antennkabeln gick. Notera gärna boken nedanför kontakten. Den låg på bordet en bit därifrån under några tunga böcker som också ramlat ner i tryckvågen.

Här ser man också antennkabeln.

Utsidan av huset. Man ser tyligt var antennkabeln gick. Det vita är den nya antennkabeln.
Nu vet jag vad som kan hända vid ett åsknedlsag och det vet ni också =) Jag kommer aldrig glömma, vill aldrig glömma, vill aldrig försöka glömma. Våra husdjur mår bra och det är det enda som är viktigt. Det är mycket kvar att kolla, mycket vi ännu inte vet om det har klarat sig eller inte. Åskan förändrade mycket. Våran syn på åska kommer alltid vara förändrad men det kvittar för Lullaby och Thomas mår bra❤️ Vi ska verkligen göra allvar av att städa vinden. Det är kaos däruppe och brandmännen påpekade det.
 
(raderade detta inlägg av misstag lol så var tvungen att skriva om det)

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2020-09-02 18:17:05

Så intressant att läsa!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Karin

Du får gärna kontakta mig, om vad som helst, på [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela