Forevermore

BRIO Lekoseum

Publicerad 2019-11-16 23:12:58 i Äventyr,

Under mitt liv har jag många gånger varit på BRIO Lekoseum i Osby men det var längesen sist. Tidigt i morse bestämde vi oss för att besöka det. Regnig dag med grå himmel gjorde att ett museibesök var perfekt även den här Lördagen.
Modelljärnvägar kommer alltid att fashinera mig. Hade jag haft ett set hade jag lekt med det i timmar. Vi hade ett på mitt dagis nämligen, ett BRIO till och med. Jag minns att jag älskade den järnvägen. Jag lekte med den i flera timmar och var mest fashinerad av tunneln som lät när tåget körde igenom (det var den här tunneln ifall någon undrar😎) (och yes, jag kommer att beställa den en dag)
Kolla in grisarna ...
Och de som badar. Häpnadsväckande.
BRIO har även en utställning av Barbiedockor från olika år. Intressant att notera är att jag äger den blåa klänningen. Jag köpte den på en second hand affär för något år sedan. Det står Barbie by Mattel i klänningen men jag reflekterade inte över att det skulle vara en så pass gammal klänning (1964) Barbien heter Guinevere. Hon var i keltisk mytologi kung Arthur's fru, som drog svärdet ur stenen och på så sätt blev kung av England. Bara jag som kommer drömma mardrömmar om vargen inatt?
Barbie känner nog de flesta till men hur många känner till att hon egentligen heter Barbara Millicent "Barbie" Roberts? Det finns en hel Wikipediasida som reder ut vilka släktskap och vänner hon har, varsågoda.
Toy Story 3 från 2010? Jajjamen. Det fanns även olika Barbiedockor för Jessie, Alien samt Woody, som jag faktiskt äger🙂
California Girl var en kollektion från 2003. Jag äger en av de dockorna, den här.
Disney💓 Det här hade jag ju gärna ägt kan jag nämna.
Byggare Bob och Plugg äger jag men tyvärr varken Skopis, Grålle eller Rulle.
Theorodore Roosevelt, Amerikas president 1901-1909 på Little Texas.
Både hästarna och Tehodore själv är Steiff ... OMG🙃
Jag älskar Steiff och äger själv ganska många men dessa gäss får gärna flytta hem till mig.
Och såklart alla dessa💓
I Tomteverkstaden rör sig tomtarna och rullbandet samt sågen. De ljuden och synen av, skrämmer mig fortfarande lika mycket som när jag var liten.
Och tomtarna är ju ganska läskiga de också..
Företaget startas 1884 i Boalt av Ivar Bengtsson. I början tillverkar han korgar men 1902 flyttar företaget en mil och öppnar i Osby. Nu bedrivs handel med en massa olika varor, samt även träleksaker som är ett samarbete med en svarvare. Osbyhästen uppfinns. 1908 skriver Ivar och hans fru Sissa över ägandet av företaget på sina tre söner: Viktor, Anton och Emil Ivarsson. Företaget registreras som Bröderna Ivarsson Osby - BRIO. Företaget växer och det blir Osby's största företag. BRIO handlar med olika föremål ända fram till 1960-talet men senare fokuserar de på enbart leksaker och barnvagnar, som BRIO börjag tillverka redan på 1930-talet. Inom leksaker blir BRIO generalagenter för företag såsom Märklin och Barbie.
Personalen år 1909.
Personalen 1920.
De här hade jag ju gärna ägt kan jag ju nämna.
2004 har den här filmen premiär .......... 2004 .......... och jag minns det som igår. Jag var så exalterad för filmen hade en väldigt lovande trailer men oj så besviken jag blev. Jag måste se om den en dag snarast för jag undrar om jag ändrat uppfattning..
Och se där, det här hade jag ingen aning om.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Karin

Du får gärna kontakta mig, om vad som helst, på [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela