Forevermore

Ascension Day

Publicerad 2017-05-25 22:31:00 i Högtider, Mat & Sådant, Äventyr,

Kristi himmelsfärdsdag idag och som alla Kristi himmelsfärdsdagar styrdes bilen mot Kåseberga. Rapsfälten blommar och de är så vackra. Vinden måste ligga rätt om man ska känna deras underbara doft.
11:08:01 tog jag denna bild. Vi trodde att vi var sent ute men det fanns ett antal tomma parkeringsplatser även så pass sent på dagen.
Jag såg en ovanlig skylt jag fotograferade:
Vi bestämde oss för att gå den här vägen till Ales stenar:
Vi nåddes av denna underbara utsikt när vi nått toppen:
Vi såg dessa sötisar❤️
Det är så länge sedan vi hälsade på de gamla stenarna att jag inte minns senast vi gjorde det ...
Istället för kor går det nu får runt stenarna:
Skärmflygare är en vanlig syn i Kåseberga. Jag hade aldrig vågat bli Skärmflygare. Särskilt inte efter att ha sett Jurassic Park III hehe x)
Besökt Ales Stenar har jag gjort många, många gånger men jag har aldrig varit så intresserad av dom som jag är numera:
Vi styrde stegen nerför en backe mot Kåseberga hamn:
Och där åt vi den sedvanliga sillen med potatismos :-) Nytt är att det serveras Senapskål .. Både Sallad och Senapskål ... Why would you do that??? Jag HATAR Senapskål och förstår inte vitsen med att äta det. Den smakar hemskt och gör mig fruktansvärt illamående.
Havet var lugnt och såg inbjudande ut:
Syrén blommar ...
... och det luktar sååååå gott:
Vi var törstiga så vi stannade till i Sandhammaren. De har en kiosk. Två Fanta-Exotic och en Fanta-Apelsin och en varsin glass. Vi åt vår glass först. Pappa öppnar sin Fanta-Apelsin. Han tycker att den smakar unket och konstigt. Han kollar datumet. Drycken gick ut den 20/11 2016 .... Jag kollar min och mammas drycker. De gick båda ut den 27/10 2016 .... Sju månader. Det är rekord. Pappa går in med dryckerna igen. ''Visst, visst'', säger tanten skärrad och räcker honom fort tre tjugor när han förklarat. ''Det såg så roligt ut. Hon visste ju om det'', sa pappa när han berättade för mig och mamma. ''Hon satte säkerligen ut era igen'' Går det så går det, right? När vi reser oss upp och ska gå kommer tanten ut; ''Ni kan få en Coca-Cola gratis som kompensation'' .... ''Tack men nej tack''  Vi tänker aldrig besöka den där kiosken igen.
Det är så fint i Sandhammaren att det känns som om man var någonstans utomlands:
Vi styrde bilen mot Knäbäckshusen:
Jag vet att jag varit där förut. Nästa gång utforskar vi det mer :-)
Det kom ju delvis med på förra bilden so .... Villan började brinna den 28/3 (läs om branden) och brända byggnader har alltid fashinerat mig. Jag vet inte varför. Det är läskigt att tänka att vårt hus kunde sett hur precis så här och jag tänker hur obehagligt det måste vara att vara granne med ett hus som brinner. Hur man kikar på det och är orolig över att branden kanske sprids även till ens eget hus. Hur skämmigt det måste vara att vara ägare till ett nedbrunnet hus. Grannarnas medlidsamma blickar som betyder 'Stackars sate' och över hur man själv bara vill skrika eftersom ingen fattar vad man går igenom. Eller? Ingen som inte genomgått det själv kan någonsin föreställa sig känslan.
En bra dag med precis lagom temperatur; det var kallt bitavis men soligt hela dagen och jag uppskattade faktiskt solen. Jag behövde verkligen en vecka i Grekland ;-)

Kommentarer

Postat av: ajlimullersandvik.blogg.se

Publicerad 2017-05-26 08:35:33

Det ser helt helt otroligt ut!! :D Jag är inte så förtjust i kyckling heller. Jag testar ibland, men nja... och majs tycker jag inte om på något sätt. Minimajs i wok är ganska trevligt :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Karin

Du får gärna kontakta mig, om vad som helst, på [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela