Forevermore

Still stories are told of bravery and sacrifice

Publicerad 2016-08-09 11:56:00 i Mat & Sådant, Resor,

Flyget till Halifax var bättre än till Montreal. Men eget fönster hade vi inte. Alltså, seriöst?? Alla andra hade eget fönster utom vi. Förstår verkligen inte.
Checkade in på Lord Nelson =) Hotellet har en egen Wikipediasida ;-)
Efter att vi packat upp lite begav vi oss till plan B, en antikaffär. Påminde en hel del om den i New York City där jag köpte Diana och här fick jag det finaste, det bästa någonsin av mamma. Ett stereoskop och nu kanske ni tänker; ''Vad är det för något??'' Jo, det är 'en anordning som håller bildparet på lagom avstånd, med tillräckligt ljus på bilderna, och ibland en skiljevägg som gör att man inte kan korsa blicken' Köpte mina första bilder i samma affär som Diana i New York City. Kom till Sverige. Pappa råkade få syn på bilderna och blev helt lyrisk. Han berättade vad det var jag köpt. Nu behövde jag bara ett stereoskop och det har jag nu =) Jättebilligt dessutom och på köpet fick vi 10 bilder (!!) och jag är helt i extas nu när jag skriver detta. Så glad att äntligen ha ett stereoskop i min ägo. Hur jag fick hem det? Man ska ha tur. Fick en låda av den snälla mannen i Plan B och så köpte jag en kass där lådan fick plats och ingen ville ens veta vad jag hade i den. Den röntgades såklart men ingen frågade.
Som ni ser på bilderna så skiljer det sig litegrann mellan dom. Inte jättemycket. När man sen placerar dom i stället och kikar så blir det i 3D. Supercoolt juh?? Ser ni att King's Grotto Trollhättan är med? Så kul att hitta Svenska bilder ^^ och Niagara Falls?? Hur stor är chansen??
Gatan där Plan B låg var vacker:
Och stolparna täckta av häftklammer ...
McDonald’s i Canada var inte alls så gott som i USA..
Efter McDonald’s så begav vi oss till Maritime Museum of The Atlantic. Anledningen till att jag ville till Halifax redan i Maj 2015 ehe.
Halifaxexplosionen ägde rum den 6/12 1917 och orsakades av att två fartyg; norska S/S Imo och franska S/S Mont Blanc kolliderade. 2.000 personer dog och över 9.000 skadades. Det var fruktansvärt att gå runt där och läsa om allting.  
Får ni också rysningar?
Nu tar vi en annan katastrof; Titanic. Den här däckstolen är original. Hur coolt???
I döden är vi alla lika?
Sen har vi menyerna.
Första Klass:
Andra Klass:
Tredje Klass:
Även en utställning om Cunard finns det här. Grundaren Samuel var nämligen född i Halifax.
Såna här är så häftiga. Det är synd att dom inte används mer..
Efter museumet och shoppen (där jag fick kassen till stereoskopet) var vi hungriga så vi ställde oss i kö och beställde en varsin fiskburgare (som var extremt god)
Om ni någonsin varit i antingen Kåseberga eller Kivik och beställt mat i hamnen förstår ni hur lika det är.
Efter att vi gått jättelångt var vi helt slut (men vi hittade en godisaffär ... med plockgodis. Trodde det var ett Svenskt påfund) och surare blev vi när bussen inte stannade vid hållplatsen utan en lång bit ifrån så vi hann inte så fick fick gå ända till hotellet.
Efter att vi vilat lite begav vi oss ut igen. Den här gången var målet en skoaffär som vi kollat upp hemma. Tänkte att Converse och sådant är billigare här. Problemet var bara att affären var nerlagd :( Så fann vi en restuarang. Mamma valde tacos men jag, I'll have the quesadilla, ha, ha ;-)
När vi ändå var så nära så begav vi oss till klockan. Jag älskar när himlen gör såhär:
Old Town Clock byggdes på befallning av Prince Edward, Duke of Kent (pappa till Queen Victoria av England) och stod klar den 20/10 1803.
Precis nedanför. Trappor ledde uppp till klockan.
Synd att plaketten förstörts men det är ändå märkligt att den suttit där i mer än 200 år och faktiskt existerar fortfarande.
Så magnifik!
Vacker solnedgång:
Vackra blommor:
Ja, det var dag ett i Halifax det. Andra dagen var dagen för resan mot Danmark :(( Men, vi hade en väldigt massa timmar i Halifax även den dagen. Vi tar den nästa gång =)
 
.P.S. Godiset vi köpte i Godisaffären, mums! Canadensarna dom kan dom <3

Kommentarer

Postat av: Anna

Publicerad 2016-08-10 11:26:00

Wow, såå coolt! Nu har jag ju Halifax som drömresa haha :/

Svar: Halifax var en riktigt cool plats - vänta bara tills du ser inlägget om kyrkogårdarna jag besökte!!
Karin

Postat av: Alice

Publicerad 2016-08-10 11:34:39

Oh vad det ser gått ut!! Har aldrig provat queadillas men vill. Mums!

Svar: Den har en underlig smak quesadillan, men den är riktigt god efter ett tag ^^
Karin

Postat av: Kristina

Publicerad 2016-08-12 11:34:01

Men guu vad godiset ser gott ut!!!

Svar: It was :P
Karin

Postat av: Alice Lindström

Publicerad 2016-08-12 14:02:09

Det ser fint ut!

Svar: Det var det ^^
Karin

Postat av: maja

Publicerad 2016-08-12 20:43:57

Du tar så extremt vackra bilder!!!!!!!!

Svar: Tack <3
Karin

Postat av: Ebba

Publicerad 2016-08-13 10:40:31

svar: tack så jättemycket :) kram

Postat av: Daniella 🌙

Publicerad 2016-08-13 17:10:54

Kan inte du göra ett inlägg där du visar vart på jorden du har rest? Typ pekar ut på en världskarta eller så ^^

Svar: Vilken jättebra idé!
Karin

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Karin

Du får gärna kontakta mig, om vad som helst, på [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela