Forevermore

Ett besök på Torups Slott

Publicerad 2015-08-23 17:04:00 i Äventyr,

Idag var vi på guidad visning på ett slott i Skåne som heter Torup (en bit utanför Malmö). Kände mig extremt missplacerad på grund av att jag var klädd i t-shirt och byxor (har ett myggbett (som jag fick på Djurkyrkogården för över en vecka sedan) som inte ser trevligt ut på mitt ben och ville inte klämma det med mina boots för då kanske jag hade fått en värre infektion och kallbrand och ...) Guidningen varade en timme och visst var den intressant men eh, tja, nä.. Hon nämnde saker som jag hade följdfrågor på (frågade dock ingen fråga alls då jag nästan aldrig räckte nästan aldrig upp handen i skolan (due to anxiety) och man kan ju inte fråga om allt)
Under flera år var den här tapeten borta men återbördades till slottet av nuvarande ägare (Malmö Stad) från Stockholms Auktionsverk. Den föreställer Adonis födelse.
Jag gillade verkligen detta rummet. Det är så fint när tapeten är inramad av guld (ja ni förstår säkert?) Men, jag inbefinner mig rätten att klaga på att el är dragen genom slottet.
Efter visningen gick vi en runda i slottsparken och gick naturligtvis till begravningsplatsen för djur (inte bara hundar ligger här som tavlan påstår)

Här är entrén till parken (och slottet) Den ena delen är nu privatbostad medans den andra är ett kontor för de nuvarande ägarna (alltså Malmö Stad)

Kommentarer

Postat av: Bellah

Publicerad 2015-08-23 20:56:39

Så mysigt!

Postat av: Lina

Publicerad 2015-08-24 09:31:26

Vad fint!!

Postat av: Alice

Publicerad 2015-08-24 17:43:41

Fint slott!

Postat av: MADDISENJ.SE

Publicerad 2015-08-25 15:08:24

fina bilder

Svar: Tack så mycket :)
Karin

Postat av: Dixi Wonderland

Publicerad 2015-09-02 15:04:20

Men va spännande! Älskar slott, min mamma jobbade på ett slott i Västerlanda vid namn Thorskogs Slott. Jag mer eller mindre växte upp där under de 8 åren som min mamma jobbade där :D

Svar: Åh, vad roligt! Kollade upp det slottet och det är såå vackert!
Karin

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Karin

Du får gärna kontakta mig, om vad som helst, på [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela