Forevermore

Resorna till USA 2015: New Yo..NO!! och Galveston Island <3

Publicerad 2015-10-16 09:32:00 i Mat & Sådant, Resor,

Gör en sådan här, för att det kan vara kul eller något. Resan är så svår att hantera fortfarande och imorgon är det två veckor sedan vi kom till Sverige igen, så det kommer med stor sannolikhet upp mer text och bilder, sådär ni vet när jag är mer, ja, medveten om omvärlden :) 
 
FLYGRESAN TILL USA (SAS): 'Din jävel' (ja, jag svär vääldigt ofta till min mors (och mitt?) stora förtret) tänkte jag angående den Danska flygvärdinnan. Men jag sa ingenting. Hon var på extremt dåligt humör hela resan, morrade när jag inte kunde fälla upp bordet, slängde duken och frågade spydigt. JAG KAN INTE DANSKA, SÅ BRA!!!! Nåväl.. Borde sagt till henne att 'Du vet om att du arbetar i BUSINESS CLASS right? Du borde alltså behandla mig med respekt' men jag var tyst, log och sa tack till aset ändå. Mamma satt framför mig. Jag var ledsen men visade ingenting utåt. Jävla flygvärdinnor, att jag alltid ska bli dåligt bemött av dom... Men, aggressiviteten lättade något eftersom och 'Now that's the way you shall travel!' tänkte jag lyckligt när choken lagt sig över den goda maten (har inte kunnat äta något av flygplansmaten på flera år) och det faktum att jag inte alls var flygrädd. Är jag botad?? Har det att göra med var jag satt?? VAD HÄNDE EGENTLIGEN???
Överlycklig person:
NEW YO...NO! = BO INTE PÅ AMERICANA INN: 'Hey, whazzuup New Jersey! Been a long time since, way too long indeed!' tänker jag när vi går av planet. Får väskorna väldigt snabbt: jag nockar en man MEN AKTA DIG DÅ och två av våra väskor KOMMER BREVID VARANDRA!! Det har aldrig förut hänt. Vi går ut, säger till en man att vi behöver en Taxi till vårt hotell. Han undrar hur många vi är och när vi svarar bara vi två tittar han mycket konstigt på oss. 'What, have you never seen persons traveling in BC before?' sa jag inte men jag tänkte det. Väntar en kort stund på en Taxi varav resan tar en stund, på grund av var vi landade. Och yes, det kan ha att göra med den byggnad andra folk skulle kalla hotell eller så är New York och jag helt enkelt inte bästisar: jag trivdes inte alls. Fick en panikångestattack när vi anlänt till rummet; grät nonstop hur länge som helst. INGEN TOALETT PÅ RUMMET! Vad händer?? Det var ju vårt ända krav :'( Mamma lungar ner mig en aning och vi går ner till receptionen, FINNS INGA RUM PÅ HOTELLET MED TOALETT PÅ RUMMET. Hotellet kostar liksom 9.200kr och är FOR THE BUDGET MINDED TRAVELER som det så vackert står på den jäkla broshyren. JAG ÄR INTE BUDGET FÖR I HELVETE, INTE DEN HÄR GÅNGEN!! Jag ska styckmörda idioten på resebyrån när vi kommer tillbaka bestämmer jag och det får mamma att skratta. Jag är gravallvarlig men personen på resebyrån lever än och får leva i fortsättningen också. Tyvärr ;)
FLYGRESAN FRÅN NEW YORK TILL HOUSTON (UNITED AIRLINES): Klart vänligare flygvärd, steward. Jag har faktiskt aldrig blivit dåligt bemött av en manlig flygvärd nu när jag tänker efter. Han titulerar mamma med 'Mrs...' hela tiden och han är mycket trevlig, exemplarisk. 3 timmar ungefär tar denna flygresa men maten är inte god, kyckling är det enda de har att erbjuda, 2 olika alternativ: kyckling + en soppa eller kyckling i bröd. Vad gör man, om man som jag inte gillar kyckling? Lämnar över det till mamma kunde varit ett alternativ men hon gillar det inte heller.. Men kakan!!! Oh.... DELICIOUS! Och jag fick TVÅ! Jag och mamma får ett bryt på planet när han frågar mig 'Moore applejuice?' med ett brett leende. Har ni sett 'Det Våras För Sheriffen?' eller 'Blazing Saddles' som den heter på orginalspråk? Se den, ty sådan är min humor.
GALVESTON - HILTON: Min mun sväller upp i taxin från Houston till Galveston. Jag känner hur mina läppar spricker = 'det gör ont' är bara förnamnet. Bästa köpet under resan ligger i mitt ena bakbagage så jag kommer inte åt det. Jag somnar relativt snabbt ändå. Får ett skräckryck. Somnar igen. Vaknar. Åh!! My dearest love <33 Jag känner igen mig! Vissa saker ändras aldrig ändå <3 Taxin svänger in vid entrén till HOTELL HILTON och en man öppnar dörren. Mannen bär upp våra väskor på en rullande sak och vi får vårt nyckelkort och information. Han följer oss upp till rummet och ja, ja, JAAA!! Jag står i början av rummet, på tröskeln och slutet av rummet är lite svagt av dis, det är enormt. Det var något annat än det hotell vi bodde på sist jao.. Vilken befrielse! Jag kommer att komma tillbaka, var så säker..
LOUNGEN PÅ HOUSTON: Mmm, mmm, mmm! Det här gillar vi! Kakor, frukt och soppa! Vilken dricka jag vill (missade loungen i Danmark så eh, haha INTE LÄTT ATT VETA ATT DOM HADE MAT NÄR MAN ALDRIG REST BUSINESS FÖR och tror ni att dom sa något om det då? NEJ, INGENTING!). Hon i baren är nosig mot mamma, DEN JÄVELN!! Men, mamma vill inte bråka :(
FLYGRESAN FRÅN HOUSTON TILL STAVANGER (SAS): Nu ska ni få läsa något extremcoolt: Det var ett privatplan ägt av SAS som mamma och jag reste med från Houston till Stavanger och vad betyder det då? Jo, inga Echonomy passagerare = bara BC i hela planet. Tog reda på senare att det är oljan som gjorde det - finns mycket olja i både Norge och Texas. Den linjen ska eller har skrotats nu = jag och mamma var två av de sista att flyga med den. RESPEKT!! Maten var delicious och jag kunde sova. Den där meningen <3
Ser så oskyldig ut :D
FLYGRESAN FRÅN STAVANGER TILL KASTRUP (SAS): Onödigt etc. Fast nej. Jag ångrar aldrig någonting. I am so great. Bra benutrymme, god muffins men inget porslin, inget glas och ingen duk. Fick i alla fall gå på först, alltid något men DÅ SKA MAN KUNNA FÅ GÅ AV FÖRST OCKSÅ OCH INTE VÄNTA PÅ ALLA ANDRA.
KONCEPTET FÖR RESAN: YOLO (YouOnlyLiveOnce - but if you do it right, once is enough) stämde verkligen in på denna resa men vadå liksom, det stämmer ju alltid egentligen. Varför tänka på framtiden, det är ju inte säkert att det finns någon någon right??
SAMMANFATTNING: Trots missöden, tårar och aggresivitet så är jag nöjd (mamma också, men hon är alltid nöjd 'så länge jag får resa'). Jag borde alltid resa i Business Class. Jag mår så mycket bättre av det. Att kunna äta maten, att kunna sova ombord, att kunna sträcka benen, att slippa bli misshandlad av personen framför när den fäller stolen ger verkligen extremt mycket. En frihet jag inte riktigt kan förklara. Får ni chancen, ta den! Gör den, lev den! YOLO och så vidare :)

Kommentarer

Postat av: E

Publicerad 2015-10-16 11:56:14

Så där ska jag resa en dag!

Postat av: Anna

Publicerad 2015-10-16 11:57:33

Usch alltid lika trist när en resa inte är som man förväntat sig men skönt att du blev nöjd med Galveston :)

Svar: Är så glad att Galveston bokades också. Antar att jag hade på känn att NYC inte skulle vara så bra som jag trodde på något konstigt sätt.
Karin

Postat av: Sabine

Publicerad 2015-10-16 11:58:26

Åh, jag som snart ska till NYC :( haha! Får hoppas att det hotell vi valt är bättre.

Svar: Håller tummarna!
Karin

Postat av: N

Publicerad 2015-10-17 06:12:00

Skönt att du blev nöjd ändå :)

Postat av: Yohanna af Skovde

Publicerad 2015-10-17 09:07:05

Åh, New York <3

Svar: Önskar jag kunde skriva detsamma
Karin

Postat av: johanna

Publicerad 2015-10-18 09:48:47

Har en tävling på bloggen! Kika gärna in & delta!

Postat av: Daniella 🌙

Publicerad 2015-10-26 17:35:56

Nästa gång du åker dit ska jag ge dig pengar så du kan köpa med dig bath & body work ljus åt mig <3<3

Postat av: JP

Publicerad 2015-10-30 08:46:41

Flygplansmaten ser ju helt gudomlig ut! Någon gång i mitt liv vill jag också flyga business, men det har varit så förbannat dyrt de gånger vi har flugit till USA.

Jag har ju aldrig tagit in på hotell i NYC förut, utan jag hyr lägenhet eller rum i lägenhet via air bnb. Jag har hört så många berätta hur besvikna de har blivit över de svindyra hotellen att jag inte ens vågar kolla något annat.

Skulle du kunna tänka dig att åka tillbaka till new york igen eller var det inte alls som du tänkt dig?

Svar: Var supernervös inför svaret på resebyrån men fick det billigare än vad hon sa (har bokat en hel del resor där nu). Mitt råd är att fråga och fråga och fråga igen, fråga vad det kostar åt bara ena hållet, kanske gå med i någon klubb (vi blev tillexempel medlemmar i SAS klubb, så vi kommer att samla poäng varje gång vi åker med SAS nu :) (gäller dock ej charter) och efter x antal poäng kan man lösa in det mot en plats i Business, mot en summa (tror jag, är inte så inne i det om jag ska vara helt ärlig).

Skulle gärna vilja åka tillbaka till New York men bo på ett finare hotell, kan i alla fall inte vara lika dåligt som Americana Inn, eller det kanske det kan. Hm.. Det får framtiden utvisa =)
Karin

Postat av: Ika's USA

Publicerad 2015-11-03 16:20:44

Vad kul att du åkte till Houston och Galveston! Hur kom det sig att ni åkte just dit? Inte så ofta jag hör svenskar åka ända ner hit:)

Svar: Det var pappa som sökte på något på datorn och hittade Galveston, men han har alltid varit intresserad av väder så han har en bok om det där Orkanen Galveston år 1900 finns omskriven. Houston ville vi till mest för Johnson Space Center, men även Hard Rock Café och en liten galleria besöktes :) Vi gillar att åka till ställen som inte är så vanliga att resa till när man bor i Sverige =)
Karin

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Karin

Du får gärna kontakta mig, om vad som helst, på [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela