Forevermore

18/4 1906

Publicerad 2016-04-18 10:39:00 i En Svunnen Tid, I Historien,

Idag är det 110 år sedan den fruktansvärda jordbävningen drabbar staden San Francisco i Californien. Runt 3 000 människor mister livet och mer än en kvarts miljon förlorar sina hem. Det är däremot inte ''bara'' själva jordbävningen som raserar staden utan även kraftiga bränder som ger upphov till explosioner i gasledningar och elden sprids snabbt och okontrollerat. Somliga satte till och med fyr på sina hus för att kunna ta ut försäkring då hemförsäkringen enbart täcker skador av bränder, inte av jordbävningar. Det blir materiella skador på motsvarande 10,6 miljarder kronor och man tror att skalvet var mellan 7,8 och 8,3 på Richterskalan, en skala som mäter jordbävningar, som togs fram först 1935.

Kommentarer

Postat av: Hanna

Publicerad 2016-05-01 17:56:58

Usch så hemskt! Tur att det förhoppningsvis inte kan inträffa i sverige. Har du läst om att de väntar en enorm jordbävning därborta? Hemskt att veta att den ska komma men inte riktigt exakt när.

Svar: Yes, det har jag läst och det är fruktansvärt. Förhoppningsvis är husen bättre byggda numera.
Karin

Postat av: Kajsa

Publicerad 2017-03-25 20:50:56

Varför gillar jag dessa bilder?? Så magiska?? Männskorna ser så stolta ut. ÄR DET BARA JAG ELLER??

Svar: Nej, jag tycker också så. Jag tror kanske att dom var glada över att ha överlevt, över att det hände något alldeles speciellt. Kanske förstod dom redan då att det var en av de värsta och dödligaste naturkatastroferna i USA's historia.
Karin

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Karin

Du får gärna kontakta mig, om vad som helst, på [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela