Forevermore

I have seen many beautiful places in the world, but no place is as magical as Sweden

Publicerad 2017-06-06 19:43:05 i Högtider, Äventyr,

Svenska flaggans dag och bilen styrdes mot Österlen. Rhododendron är vackra blommor så närmare bestämt styrdes bilen med rikting Kiviks Musteri för när man kommit dit är man väldigt nära något som heter Arboretet i Hällevik. Där finns träd från hela världen. Jag har varit där väldigt många gånger men det är roligare nu, när jag mer förstår vad det är jag ser.
Svarttall fanns det med:
Fråga mig inte hur träden kan må så bra där. Läste häromdagen i Svenska Öden & Äventyr (ge både den och Historiska Brott & Mysterier en chans; enligt mig är de med på listan över världens bästa tidningar) att i Februari 1942 var det minus 35 grader kallt i Skåne .. Man kan ju undra hur dessa träd mådde då men havet i närheten hjälpte säkert till. Jag förstår inte varför det är så sällan jag är i skogen. Jag bor två hus från en vacker skog men minns inte ens när jag var där senast ...
Vi hittade till slut rosa Rhododendron ...
... och vita Rhododendron ...
Merparten av Rhododendrons satt högt uppe:
Bäcken som snart uppenbarade sig såg bråddjup ut men efter forskning var det bara några centimeter ...
Magiskt ...
Harsyra är bland det godaste som finns :P
Jag brukar vara taskig och säga, ''Haha, du är ingen riktig kanin för du har aldrig ätit maskrosblad'' till min kanin Thomas (kanske är det därför som han är så lik både katt och lamm och råtta och så många andra sorters djur haha) Lullaby fick maskrosblad när hon var liten men kaninpesten härjar i landet och det är bäst att inte riskera något. De små pälstussarna är nämligen inte vaccinerade.
Om man går vägen vi gick kommer man snart fram till en äng och bortanför ängen ligger det en fiskebod (som fortfarande används):
Därifrån är det förstås nära till havet. Vattnet vid bryggan var riktigt ljummet men att bada där hade jag aldrig gjort. Vi får väl se om det blir något bad i Östersjön i år. Vi är såna personer i min familj att vi åker till havet vid halv sex tiden på kvällen. Vi gillar nämligen inte stränder något vidare i Sverige..
Detta träd gjorde mig konfunderad för hur kan det ens leva?? Pappa förklarade att det är för att det fortfarande har rotfäste samt så är det ju vatten där det kan hämta kraft. Fascinerande :-)
Från fiskeboden kan man gå rakt fram mot parkeringen där det finns en slinga till Stenshuvud. Den tar 44 minuter att gå (according to google) så vi kände, ''Ehh, nej tack'' men vi gick en bit in i den mörka skogen, som inte alls var så mörk när man väl kom in där.
Skogen där var väldigt magisk. En sådan skog där man förväntar sig se vättar eller älvor. De finns säkerligen där också. Sen kväll och tidig morgon kan man säkerligen se dom om man bara tittar på rätt ställe...
En väldigt ljummen dag. Inte för varmt utan precis lagom för mig :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Karin

Du får gärna kontakta mig, om vad som helst, på [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela